Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Maar je móét ze echt wel kennen.

De Italiaanse ontwerpers waarvan je nog nooit hebt gehoord

Catherine Kosters

De naam ANONYME Designers mag je letterlijk nemen. De ontwerpers achter dat spannende Italiaanse label vertoeven namelijk het liefst achter de schermen om zo de vrouw die hun creaties draagt, naar voren te schuiven. Al besloten creatief directeur Alessandro Pulcini en algemeen directeur Jonas Schneider speciaal voor Flair héél even uit de anonimiteit treden...


Hoe is het idee rond ANONYME ontstaan?

Schneider: ‘Toen Alessandro en ik vijf jaar geleden het idee rond ANONYME bedachten, voelden we dat het tijd was voor een verandering in de modewereld. We wilden onze namen niet meer op het label zien omdat we vonden – en nog steeds vinden – dat de focus niet op de designers moet liggen, maar op alle vrouwen die onze kleren dragen.’

Hoe onderscheiden jullie je van andere ontwerpers?

Pulcini: ‘Ik zie mezelf eerder als een creatieveling met een goed idee van wat de ANONYME-vrouw wil dan als een ontwerper. We hebben kleren voor jong en oud, van basic tot heel modebewust, en zowel voor smallere als voor vollere figuren. Niemand valt uit de boot bij ons, en dat is naar mijn mening wat ons anders maakt dan andere merken.’

Jullie geven 5 % korting op elke online aankoop. Dan laten jullie de kopers beslissen of ze die zelf gebruiken of doneren aan European Woman’s Lobby. Werkt dat?

Schneider: ‘Zo’n 25 % van de kopers beslist om een donatie te doen, dus het werkt eigenlijk wel. We geven iedereen die net als wij begaan is met vrouwenrechten, de kans om haar steentje bij te dragen. En wie de korting zéef gebruikt, doneert misschien wel aan een andere organisatie die haar meer aanspreekt.’

Waarom is de European Woman’s Lobby zo’n belangrijke organisatie voor jullie?

Schneider: ‘We geloven dat mode een doel heeft. Het gaat niet enkel om het ontwerpen van mooie kleren, het gaat ook om opkomen voor de dingen waarin je gelooft. We zien dat er helaas nog een lange weg te gaan is naar gendergelijkheid, en daarom werden we partners van een non-profitorganisatie die actief strijdt voor gelijkheid tussen man en vrouw.’

Jullie kiezen er bewust voor om anoniem te blijven. Merken jullie dat jullie populariteit groeit door dat mysterie?

Schneider: ‘Ik zou eerder zeggen dat we er bewust voor kiezen om onze collecties in de spotlights te zetten. Het is altijd onze bedoeling geweest om steeds mooiere collecties te maken dan de vorige. Alessandro en zijn team verdienen alle credits omdat ze daarmee seizoen na seizoen al onze klanten weten te verrassen. Onze constante groei is het beste bewijs van hun passie, talent en harde werk.’

De collectie van ANONYME Designers shop je hier.

Tekst: Hanneke Stoffels

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '