Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Getty

De giga kortingen komen vooral grote ketens ten goede.

Belgische labels verenigen zich tegen Black Friday: ‘We hopen elkaar een duwtje in de rug te geven’

Chloë Foubert
Chloë Foubert Modejournalist

Black Friday: het is een hoogdag voor budgetshoppers, maar letterlijk een zwarte dag voor talloze kleinere, lokale merken. De giga kortingen waarmee grote spelers uitpakken, zijn een streep door hun rekening. Steeds meer Belgische labels kanten zich dan ook tegen Black Friday en komen met alternatieven.


Verlanglijstjes opstellen, inschrijven op nieuwsbrieven voor early access… Budgetshoppers know the drill als het op Black Friday aankomt. Logisch, want de verkoop gaat op zo’n populaire shoppingdag loeihard. Lokale handelaars zien het hele gebeuren echter met lede ogen aan. Zij kunnen zich zulke geschifte kortingen vaak niet permitteren. Ze zijn dus niet opgewassen tegen de online giganten die met andere marges werken of veel geld kunnen spenderen aan grote promotiecampagnes. Meer zelfs, door de coronacrisis hebben winkels het zonder die geschifte kortingen al moeilijk om het hoofd boven water te houden.

Om tegengewicht te bieden aan deze oneerlijke strijd lanceren enkele jonge Belgische merken hun eigen versie van Black Friday waarin ze Belgische mode centraal zetten. Zij zullen morgen dan ook geen kortingen aanbieden en kleuren die dag zelfs zwart met hun ontwerpen. Onder meer Lore Van Keer, Lies Mertens, Recto Verso, Wolvis en Ophelia Lingerie zetten hun schouders onder de actie. ‘Door onze krachten te verenigen, hopen we de aandacht van de consument te krijgen en elkaar een duwtje in de rug te geven’, vertelt Ophelia van het gelijknamige Antwerpse lingerielabel.

© Atelier Bossier – Ophelia Lingerie – Aesaert

Mentaliteitswijziging


Toch gaan sommige lokale winkels wel mee in het Black Friday-verhaal, omdat ze het gevoel hebben dat ze niet kunnen achterblijven. Online shoppen staat voor heel wat klanten dan ook gelijk aan met korting shoppen: van 10 % omdat je je aanmeldt voor de wekelijkse nieuwsbrief tot 50 % korting omdat je het laatste stuk shopt. Mode Unie pleit niet voor het stopzetten van zulke actiedagen, maar wel voor meer bewustzijn. ‘We pleiten wel voor gezond verstand en we vragen de consument twee keer na te denken waar hij of zij iets koopt‘, aldus Isolde Delanghe, directeur van de Mode Unie. De vereniging roept de laatste vrijdag van november voortaan dan ook uit tot ‘Red Friday’. ‘Een dag waarop shoppen bij lokale handelaars centraal staat, want het is hun vrijdag die gered moet worden! Grote internationale webshops en ketens, die redden zichzelf wel’, aldus de Mode Unie.

Enkele handelaars proberen de klant dan ook bewust te maken van het probleem en dragen op zulke kortingsdagen soms zelfs hun steentje bij aan een betere wereld. De Belgische vintage webshop Le Freddie doneert bijvoorbeeld 10 % van de opbrengst tijdens deze kortingsdag aan Origine die gratis kraamzorg verlenen aan kwestbare vrouwen. JBC maakt er dan weer een warme vrijdag van door de € 15.000 die de verkoop van hun mondmaskers opbracht te schenken aan goede doelen vzw ‘t Kietelt en Le Traversier. Daarnaast gaat het Belgische modebedrijf ook vanaf december de favoriete JBC-outfit van Lara Switten opnieuw verkopen. De mama van twee, die ook zwanger is van haar derde kindje, kreeg enkele weken geleden namelijk de diagnose van een niet meer te genezen baarmoederhalskanker. De opbrengst van deze stukken zal deels geschonken worden aan Lara en haar gezin en deels aan Kom op tegen Kanker.

© JBC

Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '