Home FASHION & BEAUTY Fashion 6 van de opmerkelijkste dingen die we leerden op Fashion Talks

6 van de opmerkelijkste dingen die we leerden op Fashion Talks

1. Dries Van Noten was bijna Dries Van Noten niet geweest.

Fashion Talks
© Fille Roelants

Op 16 november vond de derde editie van Fashion Talks plaats in Antwerpen. De strafste modeconferentie van ons land is een must voor al wie het heeft gemaakt – of wil maken – in de fashion biz. Wij staken er ons licht op en gingen naar huis met een Balenciaga-rugzak vol interessante weetjes en gouden tips voor een stijl- en succesvolle toekomst.

1

Dries Van Noten was bijna Dries Van Noten niet geweest

De Antwerpse ontwerper was top of the bill op Fashion Talks. In gesprek met Vanessa Friedman (foto links), fashion director bij The New York Times, deed hij een opvallende onthulling. Aan het begin van hun carrière twijfelden Van Noten (foto rechts) en de andere leden van de Antwerp Six namelijk aan hun über-Vlaamse namen. ‘De enige Belgische merken met internationaal succes waren op dat moment Scapa of Scotland en Olivier Strelli, dus hebben we even overwogen om onze namen wat Italiaanser te doen klinken,’ aldus de designer. Dante Di Noci, het had gekund!

2

Zelfs Tommy Ton vindt streetstyle een circus

Zijn liefde voor mode en ongekende oog voor detail maakten Tommy Ton tot een van de meest geliefde én gepubliceerde streetstylefotografen van het moment. Hoewel hij zijn brood verdient met kiekjes van tot in de puntjes uitgedoste fashionista’s deinsde hij er niet voor terug om de huidige scene een circus te noemen: ‘Wat er buiten een modeshow gebeurt, is belangrijker geworden dan het defilé zelf. Ik heb aan dat circus bijgedragen.’ Toch draait het voor de sympathieke Canadees nog steeds om stijl pur sang. ‘Ik ben geïnteresseerd in subtle chic, niet in mensen die hun uiterste best doen om door mij opgemerkt te worden.’ De volgende keer dat je Tommy Ton in Parijs spot, negeer je hem dus best.

3

Collabs draaien niet (alleen) om geld

Raf Simons, Pharrell Williams, Yohji Yamamoto… heel wat bekende namen sloegen de handen al in elkaar met Adidas. Volgens Dirk Schönberger, creative director van de sportgigant, draaien die beroemde samenwerkingen niet alleen om publiciteit en cijfers. ‘Een geslaagde collab beïnvloedt het merk. Ontwerpers als Raf Simons stellen vragen die we onszelf nog niet gesteld hadden en voegen zo iets toe aan het DNA van Adidas.’ En aan onze sneakercollectie!

4

Sustainability is not the new black

Daniel Mensch van de Sustainable Fashion Academy uit Stockholm kon kort zijn: ‘Duurzaamheid is nìet het nieuwe zwart, duurzaamheid is gewoon zwart.’ Daarmee bedoelde hij natuurlijk dat zorg voor mens en milieu in de modesector geen trend mag zijn, maar een vanzelfsprekendheid zou moeten worden. Goed gezegd!

5

Shoppen is emotie

Het is héél normaal dat je emotioneel wordt wanneer je een nieuw paar schoenen koopt. Zo voelen bekende buyers zich ook. Herbert Hofmann van de hippe Berlijnse concept store VooStore en Marie de Reynies van Parijse department store Printemps gaven aan dat ze zich voornamelijk door hun gevoel laten leiden bij het inslaan van nieuwe collecties. Verliefd op een stuk? Gewoon doen!

6

Het FFI is dood

Dat lees je goed, Flanders Fashion Institute is niet meer. Gelukkig nam Flanders DC – kort voor District of Creativity – de werking over. De organisatie ondersteunt ondernemers in de creatieve sector, waaronder de modewereld, en is het resultaat van een fusie met FFI en Design Vlaanderen. Waar houdt de vzw zich mee bezig? Wel, met het organiseren van Fashion Talks, onder andere, maar ook met de ‘Ik Koop Belgisch‘-campagne en de Henry van de Velde Awards. FFI is dood, leve Flanders DC!

Zin om volgend jaar zelf naar Fashion Talks te gaan? Houd dan zeker de website in de gaten.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.