Home Body & Mind Uitgetest: Easy Start van Weight Watchers

Uitgetest: Easy Start van Weight Watchers

Wij horen het onze collega's en vriendinnen wel vaker zeggen: als je met één methode gegarandeerd afslankt, is het wel Weight Watchers. Eindredacteur Evi kan het beamen: na drie weken Weight Watchen is ze – hoera! – vier kilo kwijt. Weight Watchers pakt nu uit met een nieuwe methode om makkelijk in het afslankprogramma te rollen zónder punten te tellen: Easy Start. En dat zal Evi twee weken uitproberen.

Easy Start: hoe werkt het?

Ik heb net drie weken succesvol het Weight Watchersprogramma gevolgd, en daar plak ik nu twee weken de Easy Start aan vast. Easy Start is eigenlijk bedoeld om makkelijk in de Weight Watchersmethode te stappen. (Ik doe het dus niet in de juiste volgorde.) Easy Start helpt je om gezonde voedingskeuzes te maken. Het komt erop neer dat je een hele lijst essentiële voedingsmiddelen (zoals fruit, groenten, roggebrood, magere plattekaas, mager vlees, vis, rijst, aardappelen en pasta) mag eten tot je voldaan bent. Je hoeft geen punten te tellen. Bovendien zijn extraatjes – in beperkte mate – toegestaan: een klein stukje chocola, een glas wijn of een stukje kaas. Het kan allemaal, zo lang je maar niet overdrijft. Easy Start volg je twee weken, en daarna kan je overstappen op de Weight Watchersmethode mét punten tellen.

app ww

Mijn coach, mijn app

Mijn Weight Watcherscoach geeft me een boekje met recepten voor een gezond ontbijt, lunch en diner. Dat ziet er best lekker uit! Een omelet met paprika, tabouleh, penne met scampi… Je kan makkelijk ingrediënten switchen, zolang ze maar tot de lijst behoren van de essentiële voedingsmiddelen. Ik laat het kookboekje aan collega's zien en zij willen het al meteen reserveren voor als mijn Easy Start erop zit. Ik krijg begeleiding van een coach, maar ik download ook de Easy Start app en de Weight Watchers app. De apps helpen me om mijn eetdagboek bij te houden, en ook om te checken of ik, bijvoorbeeld, wel vijf porties groenten en fruit per dag eet.

wok ww

1, 2, 3… Start!

De eerste dag kook ik met de dingen die in mijn ijskast liggen: kip, wokgroenten en rijst. Easy does it! Deze methode voelt minder strikt aan omdat je kan eten tot je geen honger meer hebt. Waar ik iets minder enthousiast over ben, is het feit dat ik geen gewoon volkorenbrood kan eten. Ik moet me beperken tot roggebrood. Ik heb het geluk dat we op het werk een topkantine hebben, dat maakt het lunchen volgens het Easy Startprincipe iets makkelijker: we hebben een saladebar, een buffet met warme groenten en verse soep. Als eerste Easy Startlunch neem ik minestrone en een bord groenten. Het roggebrood heb ik mee van thuis. Dat ging lekker makkelijk! De volgende dagen herhaal ik de succesformule soep-slaatje-roggebrood, maar op dag vier kan ik geen roggebrood meer zien. Tijd om wat meer variatie in mijn menu te brengen: de volgende lunch kies ik voor een Thaise salade met dorade. Ziet er heerlijk uit op de foto, niet? En dat was het ook!

Uit eten… wat nu?

Vanavond ga ik op restaurant. Kan ik de sauzen en versgesneden frietjes weerstaan? En staat er überhaupt iets Easy Start proof op de menukaart? Dat blijkt nogal mee te vallen! Ik kies voor een steak met gestoofde groenten. Er wordt puree bij geserveerd, maar die laat ik staan: er is duidelijk veel kaas onder gedraaid. De eerste hindernis is genomen: met de Easy Startmethode kan je gerust op restaurant.

Compleet uit de bocht

Het gaat al vijf dagen erg vlotjes, maar in het weekend ga ik compleet de mist in. Zaterdagavond ben ik op een feestje met wijn, oesters, tapenades, maanbrood, kazen… De juiste Easy Startkeuze zou zijn: één glas wijn, een handje chips en een véél oesters. (Oesters zijn een essentieel voedingsmiddel.) Maar daar hou ik me niet aan. Ik vind het heel moeilijk om niet gezellig mee te drinken en te knabbelen op een feestje. En om het nog wat erger te maken, smeer ik zondagochtend ook vrolijk mee pistolets aan de ontbijttafel. Een uitgebreid zondags ontbijt met mijn gezin vind ik top, en wil ik eigenlijk totaal niet opgeven, ook al is het niet Easy Start proof. Hopelijk beperkt een jogsessie van een halfuur de schade een beetje?

Week 2: tijd om me te herpakken

Op maandag start ik weer vol goede moed en experimenteer ik de hele week met de recepten uit het Weight Watcherskookboekje: de Weight Watcherscoach raadt me de saltimbocca met kip en salie aan, en dat wordt inderdaad een succes, ook bij mijn lief en onze zoontjes.

cupcake ww

We zijn goed bezig! Ik hou me de hele week netjes aan het programma. Maar af en toe moet ik toch op mijn tanden bijten om te weerstaan aan allerlei lekkers om me heen. Roze cupcakes op de redactie? Evi eet een appel!

Het verdict van de weegschaal

Weight Watchers staat voor een gewichtsverlies van 500 gram tot een kilo per week. De eerste week Easy Start ben ik 500 gram afgavallen. Toch een knappe prestatie als je bedenkt dat ik een leuk feestje en een uitgebreid zondags ontbijt heb gehad. Week twee hield ik me netjes aan het programma engaf de weegschaal ook min 500 gram aan. Ik ben tevreden! Easy Start heeft – volgens mij – zijn voor- en nadelen. Positief is dat je gezond kan eten tot je geen honger meer hebt én extraatjes zijn in beperkte mate toegestaan. Nadeel is dat je minder keuzevrijheid hebt in wat je gaat eten. Nu, de Easy Start hoef je maar twee weken te volgen, en daarna kan je gevarieerder eten met 'de gewone' Weight Watchersmethode. Een telvrije dag waarin je alleen de essentiële voedingsmiddelen eet, kan je nog af en toe inlassen als je dat wilt. Eén ding is zeker: ik ga nog een paar weken door met Weight Watchen, maar dan mét punten tellen. Dat ligt me gewoon beter. En die laatste drie kilo zullen eraf gaan!

Meer info over Easy Start? Klik hier