Home Body & Mind Mindful eten zit ‘m in de details

Mindful eten zit ‘m in de details

Eten en tv-kijken? Verrrry bad combo

Veer
Er zijn ontelbaar veel artikels te vinden over wat we moeten eten. Maar iets wat even belangrijk is, maar veel te weinig aandacht krijgt, is hóé we eten. Kleine aanpassingen tijdens het eten kunnen al veel veranderen. Mindful eating gaat niet over minder eten, maar over bewuster eten. Het is dus geen dieet, maar een manier van veranderen hoe je eet.

De meeste mensen eten verkeerd: ze eten om over verdriet te geraken of omdat ze zich vervelen. Door wat meer op te letten tijdens het eten en te focussen op wat je eet, ga je meer genieten van je maaltijd.

Het is niet moeilijk, maar het vergt wel wat oefening. Deze tips helpen je alvast op de goede weg.

1.  Eet trager

Nee, we bedoelen niet dat je met een slakkengang moet beginnen te eten, maar het is goed om jezelf er eens aan te herinneren dat eten geen race is. De tijd nemen om te eten is een van de gezondste dingen die je kan doen. Je merkt sneller wanneer je genoeg gegeten hebt en je kauwt beter, waardoor je voedsel makkelijker wordt om te verteren. Je gaat ook meer smaken proeven als je trager eet. Een leuk trucje om ervoor te zorgen dat je trager eet: probeer alle smaken te raden en te onderscheiden. Neem pas je volgende hap als de vorige in je maag is.

2. Zorg dat je niet afgeleid wordt

Geen tv, geen gsm en geen boek of krant tijdens het eten. Focus je volledig en alleen op het eten. Als je tijdens je maaltijd naar tv kijkt, ga je sneller eten waardoor je veel te laat doorhebt dat je eigenlijk voldaan bent. Dat zorgt er dan weer voor dat je meer eet. Je hebt niet door hoeveel je precies eet omdat je afgeleid bent. Laat die zak chips dus maar in de kast staan, want snacken en tv-kijken is een very, very bad combo.

3. Eet alleen als je maag leeg is

Je maag heeft (afhankelijk van wat en hoeveel je eet) zo’n drie uur nodig om zijn inhoud door te geven aan de dunne darm. Voor een mindful eetpatroon begin je dus pas met eten als je maag (bijna) leeg is, of als je een beetje honger krijgt. Dit is dus grofweg drie uur nadat je voor het laatst hebt gegeten.

4. Stop met eten als je genoeg hebt

“Eet je bord leeg!”, is misschien iets dat je mama veel tegen jou moest zeggen. Vaak doet het meer kwaad dan goed om die laatste restjes er nog bij te proppen. Je stopt best met eten als je bijna voldaan bent.

5. Eet met je zintuigen

Eet elke maaltijd met aandacht voor geur, smaak, uitzicht en textuur van je voeding. Mindful eten is bewust eten en genieten. Ruik aan je eten, proef en ervaar het. Probeer echt te genieten van de smaak van het eten. Als je voor het eerst mindful eating uittest, kan het lastig zijn om het een volledige maaltijd vol te houden. Probeer het dus liever eerst bij een tussendoortje.

Bronnen: Huffington Post, SoChicken

Flair zorgt elke dag voor een beetje meer mindfulness in je leven. Week 2 van Mindful Maart draait rond mindful eten. Bekijk hier de Mindful Maart-kalender.

Lees hier alle artikels van Mindful Maart.

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.