Home Body & Mind Let op voor deze 7 veelgemaakte sportfouten

Let op voor deze 7 veelgemaakte sportfouten

Veer
Of je nu een beginner bent of een regelmatige sporter: deze sportfouten kunnen door iedereen gemaakt worden. Voor, na en tijdens je work-out kan er van alles verkeerd gaan. Let dus op voor deze veelgemaakte fouten bij het sporten.

1. Niet opwarmen voor het sporten

Voor je gaat sporten, moet je je lichaam opwarmen. Je spieren moeten namelijk even wennen aan de druk die op hen gelegd wordt tijdens het sporten. Je kan best even stretchen, fietsen of lopen.

2. De oefening verkeerd uitvoeren

Als je je oefeningen van een afbeelding op het internet hebt, is het niet altijd makkelijk om te zien wat je precies moet doen. Zoek daarom eerder video’s op, of vraag raad aan een personal trainer. Wij deden het laatste al voor jou: redactrice Janneke trainde samen met personal trainer Mulamba.

3. Te koud water tijdens het sporten

Water drinken is belangrijk tijdens het sporten. Maar let wel op dat het water niet te koud is: water op kamertemperatuur wordt beter opgenomen door je lichaam dan ijskoud water.

4. Elke keer dezelfde oefening doen

Je lichaam heeft nood aan afwisseling en variatie. Telkens dezelfde oefening doen, is makkelijker voor jou, maar je daagt je lichaam op die manier niet meer uit. Met als resultaat dat je steeds minder calorieën gaat verbranden en minder spiermassa opbouwt.

5. Elke dag sporten

Je zoekt best naar de juiste balans tussen rust- en sportdagen. Elke dag sporten is slecht voor je lichaam. Het heeft rust nodig om te kunnen herstellen na een work-out. Als je toch graag iedere dag sport, is het slim om de zevende dag een yoga- of pilatessessie te doen.

6. Je lichaam niet laten afkoelen na het sporten

De kans op blessures neemt af als je na het sporten niet meteen in de douche springt. Geef je lichaam even de tijd om af te koelen en tot rust te komen.

7. Te veel in één keer willen doen

Je wilt snel resultaten zien en daarom sport je twee keer per dag, of train je met gewichten die eigenlijk net iets te hoog gegrepen zijn voor jou. Geen goed idee! Verwacht niet dat je van de ene op de andere dag 10 km gaat kunnen lopen. Bouw eerst een conditie op en begin klein.

Bron: VROUW

Flair zorgt elke dag van maart voor een beetje meer mindfulness in je leven. Week 4 van Mindful Maart draait rond bewust sporten. Bekijk hier de Mindful Maart-kalender om te kijken wat je deze week te wachten staat!

 
Lees hier alle artikels van Mindful Maart.