Home Body & Mind Help, het is volle maan!

Help, het is volle maan!

Corbis
Vanavond is het weer zover: het is volle maan en dan lig je uren te woelen in je bed. Ondertussen is het ook wetenschappelijk bewezen: de maancyclus heeft een invloed op onze slaap.

Je loopt meer kans om te bevallen met volle maan én je kan in een weerwolf veranderen of er op z'n minst eentje tegen het woeste lijf lopen… Ja, dát wist je natuurlijk al. Maar wat je nog niet wist, is dat de maan ook een invloed heeft op je slaappatroon.

Waarschijnlijk was het tijdens een slapeloze nacht bij volle maan dat wetenschappers op het idee kwamen om het verband tussen de maan en je slaappatroon te onderzoeken. In juli 2013 werden de resultaat van het Zwitsere onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Current Biology. Dit waren de resultaten:

30 % minder herstellende slaap

Gemiddeld doe je er bij volle maan 5 minuten langer over om in te slapen en verlies je zo'n twintig minuten slaap per nacht. Nog een opvallende ontdekking: de intensiteit van je diepe slaap, de zogezegde herstellende slaap, vermindert met zo'n 30 procent. En dat is niet onbelangrijk, want die fase is belangrijk om fysiek en mentaal te recupereren. De verklaring? Volle maan beïnvloedt de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Tijdens een periode van volle maan zou de mens minder melatonine produceren doordat we een soort innerlijke 'circalunaire' klok hebben. Want: ook proefpersonen die de maan níét zagen, vertoonden dezelfde tekorten in hun slaap.

De remedie om goed te slapen

Neem vanavond je voorzorgen en slaap wél goed:

  • Zet de verwarming lager: hoe hoger de kamertemperatuur, hoe moeilijker het wordt om de slaap te vatten.
  • Vermijd een vette avondmaaltijd à la hamburger met frieten en drink geen alcohol
  • Ga na 22 uur niet meer joggen, fietsen, zumba'en, maar kijk rustig een filmpje op de zetel.
  • Een uur voor het slapengaan, zet je de computer uit en zet je je smartphone op vliegtuigstand.
  • Masseer twee druppeltjes etherische kamilleolie op je plexus voor je gaat slapen.
  • Maak een kopje thee met honing of drink een kop melk met honing. Doe dit zo'n dertig minuten voor bedtijd. 
  • Vrij met je lief: seks ontspant, maakt je gelukkig en neemt je zorgen en angsten weg. Ideaal dus voor een ontspannen nachtrust.

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.