Home Body & Mind 5 efficiënte work-outs waar je lichaam écht baat bij heeft

5 efficiënte work-outs waar je lichaam écht baat bij heeft

Belga
Behalve het tripje naar het toilet zitten wij voor de rest van de dag gewoon neer op een stoel. Niet verwonderlijk dat wij 's avonds onze energie moeten kanaliseren (en al die taart moeten verbranden). De ene doet dat met een springtouw, de andere op een klimmuur… Dit zijn de favoriete work-outs van redactrices/fitgirls Kristien, Katrien, Isa, Laura en Julie.

Muurklimmen met redactrice Kristien (29)

'Klimmen is een work-out voor je lichaam en je geest. Tijdens het klimmen train je elke spier in je lichaam, van je pink tot je kleine teen. Maar tijdens het klimmen moet je ook gefocust blijven. Bij het zekeren hangt er namelijk een leven vast aan de andere kant van je touw. Voor je aan een klimsessie begint, 'lees' je de route op de klimwand. Je beeldt elke pas in in je hoofd, de bedoeling is namelijk dat je de passen onthoudt zodat je, eens onderweg, zo weinig mogelijk kracht verliest met het zoeken naar je volgende move.'

Frequentie? 1 x per week.

Waar? Klimax, Cyriel Verschaevestraat 15, 2870 Puurs.

Kostprijs? Een jaarabonnement kost € 316 (€ 219 voor leden), voor één klimbeurt betaal je € 9.

Waarom moet jij het doen?

'Klimmen is niet alleen een geweldige work-out voor je lichaam en je geest, in de klimzaal zie je ook veel mannelijk schoon. Extra leuk ;-). De meeste klimmers houden ervan om shirtless en free as a bird in hun V-vormig bovenlichaam te klimmen. Heb je hoogtevrees? Probeer dan boulderen eens. Boulderen doe je alleen, zonder touw en op een maximum hoogte van 4 meter. Als je valt, val je zacht op matten, of in de armen van een schaars geklede klimmer.'

Military Sport Academy met redactrice Isa (26)

'Toen iemand me over Military Sport Academy vertelde, dacht ik: niks voor mij. Een sport met het woord "military" in de naam en twee ex-militairen als coaches deed me bijzonder aye aye, sir en afmattend aan. Maar ik probeerde het toch en ontdekte dat ik me voor niks zorgen maakte. Behalve over dat afmatten dan. Ik noem mijn twee coaches, Geoffrey en Kwinten, graag sympathieke beulen. In lessen van maximum 10 personen leren ze – met veel oog voor de juiste techniek – oefeningen zoals burpees, kettlebell swings, pull-ups, push-ups en squats aan. Die focus op de correcte techniek is belangrijk om blessures te vermijden en je spieren niet te overbelasten. Elke les is een mix van uithouding, coördinatie, lenigheid, snelheid en kracht. Een allround work-out dus.'

Frequentie? 3 x per week.

Waar? Military Sport Academy, domein KERK GENT, Kerkstraat 24, 9050 Gentbrugge.

Kostprijs? € 65 per maand voor 3 lessen per week.

Waarom moet jij het doen?

'Ik ging vroeger fitnessen, maar ik miste begeleiding en uitleg. Want hoe weet je nu of je een oefening juist doet? Bij Military Sport Academy vond ik wat ik zocht: persoonlijke begeleiding, twee coaches die je tot het uiterste drijven en genoeg variatie. Ik voel ook echt het verschil. Vroeger moest ik aan iemand vragen om de pot confituur open te doen, nu vragen ze het aan mij. Ha! Ik heb ineens armspieren en m'n conditie is een pak beter. De locatie is ook een plus: je sport in een oude fabriekshal met inspirerende quotes op de muur.'

 

A photo posted by Isabelle Naeyaert (@isanaeyaert) on

 

A photo posted by Isabelle Naeyaert (@isanaeyaert) on

Touwtjespringen met redactrice Katrien (33)

'In de week doe ik thuis aan touwtjespringen. ’s Ochtends spring ik zo mijn buren met een ochtendhumeur wakker. 800 tikjes tegen de grond later spring ik vervolgens in de douche, en zij ook waarschijnlijk. In het weekend ga ik ook joggen, zo’n vijftal kilometer door het park.'

Frequentie? Twee à drie keer per week.

Waar? Gewoon thuis

Kostprijs? 0,00 euro

Waarom moet jij het doen?

'Ik merk dat dat touwtjespringen wat doet met mijn lichaam. Niet spectaculair, maar het is net iets afgelijnder, met een net iets strakkere buik en net wat minder blubber. Het effect is er heel snel, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik al jaren vrij consequent sport. Of er nog iets op m'n spring-bucketlist staat? Nee, Ik bepaal gewoon elke sportochtend mijn doel. De belangrijkste bucket is nu: the body in ere houden. (AMAI ik klink bejaard, maar dat is in Flairtermen ook zo!).'

Katrien

Pilates met redactrice Laura (26)

'Mijn mama deed al langer pilates en toen ik het voor het eerst probeerde, was ik na 5 minuten verkocht. Je doet een uur lang allerlei oefeningen waarbij je je buik-, arm- en bilspieren traint zonder dat je het gevoel hebt dat je effectief aan het sporten bent. Ik heb gemerkt dat mijn houding erdoor verbeterd is en dat ik leniger ben. Maar het grootste voordeel: de oefeningen doen nooit pijn en achteraf heb je geen last van kwaaltjes. Wat niet betekent dat het een ‘seutensport’ is; pilates kan best intensief zijn.'

Frequentie? 1 x per week.

Waar? Classic Pilates, Tolstraat 17, 2000 Antwerpen.

Kostprijs? € 145 voor tien beurten op de mat, € 165 voor tien beurten met toestellen.

Waarom moet jij het doen?

'Het leuke aan pilates is dat iedereen het kan. Ik ben absoluut niet sportief en toch geniet ik echt van dat uurtje pilates per week. Achteraf is mijn hoofd vrij en heb ik mijn work-out gehad, zonder dat ik mezelf heb moeten afbeulen. Thuis rol ik ook wel eens mijn matje uit, maar dat is toch niet hetzelfde zonder de begeleiding die je bij Classic Pilates krijgt.'

Boksen met redactrice Julie (23)

'Ik wilde al heel lang bokslessen volgen. Niet omdat ik zo een agressieve chick ben, maar wel omdat ik gewoon geen kracht heb ik mijn armen en sterk wil worden. Toen ik hoorde over de bokslessen in The Brick, ging ik een proefles meevolgen. Ongelofelijk vermoeiend, maar oh zo leuk. Je leert er verschillende bokstechnieken en krijgt er ondertussen een stevige cardiotraining bij.'

Frequentie? 1 x per week.

Waar? The Brick, Waalsekaai 57, 2000 Antwerpen

Kostprijs?

Waarom moet jij het doen?

'Voor mij is dit de ideale work-out omdat je persoonlijke begeleiding krijgt en oefeningen doet voor heel je lichaam. Dat je twee dagen niet meer pijnloos op het toilet kan gaan zitten, moet je er bij nemen. Een uurtje boksles is super intensief, maar het maakt mijn hoofd helemaal vrij; je ontsnapt even aan de dagelijkse stress. Ideaal.'

 

A photo posted by Julie Vranckx (@julievranckxx) on

Lees ook

Tips van een personal trainer: zo heeft je work-out pas effect

17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

Maak jij ook deze grote fout tijdens het ontbijt?

Weet wat je eet: zo lees je etiketten als een pro

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.