Home startup Wie wint de Flair Start-up Contest? Dit zijn de twee finalisten!

Wie wint de Flair Start-up Contest? Dit zijn de twee finalisten!

Wie gaat er op 16 november naar huis met 5000 euro cash en een marketingcampagne in Flair?

flair start-up contest

Welk concept wint er op 16 november de Flair Start-Up 2017? Wordt het de app van Rik, Dieter en Kristof die ten strijde trekt tegen sociale isolatie bij rusthuisbewoners of de DIY-box van Femke en Nele waarmee je in een handomdraai je bruiloft kan plannen?

flair start-up contest

De app die de band wil versterken tussen rusthuisbewoners en hun familie van Dieter Hannes (25), Rik Vanderperren en Kristof Peeters (beiden 27)

Rik Vanderperren ontwikkelde samen met zijn collega bij consultancybureau KPMG Dieter Hannes en jeugdvriend en burgerlijk ingenieur in software Kristof Peeters een slimme applicatie waarmee hij sociale isolatie bij rusthuisbewoners wil tegengaan door hun familieleden te betrekken bij dagelijkse activiteiten.

Hoe ontstond jullie idee? Uit persoonlijke ervaring?

Rik: ‘Inderdaad. Mijn ouders hebben een zaak waardoor ik vooral bij m’n grootouders ben opgegroeid. We hebben een erg hechte band. Nu ze een dagje ouder worden en ik werk, zien we elkaar minder. Ze wonen nog niet in een rusthuis, maar moest het zover komen, hoop ik dat ons contact niet verwatert. Onze app speelt daarop in.’

De app is zo ontwikkeld dat zowel 8- als 88-jarigen er makkelijk mee overweg kunnen.

Hoe gaat de app in z’n werk?

‘De communicatie tussen de rusthuisbewoner en zijn familieleden gebeurt in twee richtingen. De familieleden kunnen via een smartphone of tablet de dagelijkse activiteiten van hun (groot)moeder of –vader volgen, terwijl de rusthuisbewoner foto’s en filmpjes van z’n familie kan ontvangen. Zo blijft iedereen, ondanks zijn drukke werkschema, op de hoogte. De app is zo ontwikkeld dat zowel 8- als 88-jarigen er makkelijk mee overweg kunnen.’

Hopen jullie met deze app ook het offline contact tussen (groot)ouders en (klein)kinderen te stimuleren?

‘Dat zou heel mooi zijn. Stel dat je als kleindochter op zondag op bezoek komt en weet dat die week de kapper is langs geweest in het rusthuis en het vrijdag filmavond was, dan is de conversatie met je grootmoeder of –vader al meteen heel wat interessanter dan dat je moet openen met een klassieke “En, hoe is ‘t?”.’

The Blue Box, een DIY-box waarmee koppels zelf hun bruiloft kunnen organiseren, van Pop The Question, het bedrijf van Femke De Swaef en Nele D’hoe (beiden 24)

Interieurarchitecten Femke De Swaef en Nele D’hoe willen koppels de kans geven hun droombruiloft eigenhandig samen te stellen aan de hand van The Blue Box, een DIY-box die alle nodige tools aanreikt voor een prijs van maximaal 100 euro.

Hoe komen twee interieurarchitecten op het idee huwelijken te gaan plannen?

Femke: ‘Tijdens onze studies hadden Nele en ik het er vaak over dat we samen graag evenementen wilden organiseren. Onze plannen hebben een tijdje stilgelegen toen we met onze eerste job startten, maar vorig jaar hebben we ons dan toch ingeschreven voor een cursus wedding planning in avondschool.’

Sinds de komst van Pinterest en Instagram zien we dat koppels graag zelf creatief aan de slag te gaan.

Hoe is The Blue Box ontstaan?

‘We hoorden van heel wat mensen in onze omgeving dat een wedding planner vaak stukken van mensen kost. Tijdens onze cursus vielen Nele en ik bijna van onze stoel toen we ontdekten hoeveel bloemen, een dj, de locatie, etc. kosten. Al zijn we er wel rotsvast van overtuigd dat een wedding planner z’n meerwaarde heeft. Zo is er niets zo handig op de trouwdag zelf dan iemand die alle praktische zaken van het koppel kan overnemen.’

Hoe gaat The Blue Box juist in z’n werk?

‘Met The Blue Box kunnen koppels aan de hand van door ons aangereikte tools hun bruiloft helemaal zelf samenstellen. Sinds de komst van Pinterest en Instagram zien we dat koppels het fijn vinden om zelf creatief aan de slag te gaan. Zo bevat de box DIY-ideeën voor bedankcadeautjes en decoratie om het feest mee aan te kleden. Ook bieden we een handleiding aan die als leidraad dient in de maanden voor het feest: wanneer moet je wat boeken, waaraan moet je denken, etc. The Blue Box zou maximaal 100 euro kosten. Een prikje!’

Wat volgt nu?

De finalisten werden afgelopen maand professioneel begeleid tijdens drie coachingsessies: businessplanontwerp, productontwikkeling en marketing. Vanaf maandag 30 oktober mag jij stemmen voor jouw favoriet via een online formulier. De publieksstemming telt mee voor 50% van de punten. De overige 50% van het eindresultaat wordt beslist door onze coaches. Bij ex aequo beslist de jury bestaande uit Eline De Munck (oprichter van brillenlabel Odette Lunettes), Lien De Pau (auteur van het boek ‘Get Real’), Nathalie de Taeye (experte bij ING) en onze hoofdredacteur Frederik De Swaef wie wint. Op donderdag 16 november wordt bekendgemaakt wie er 5000 euro cash wint en een marketingcampagne in Flair.

Foto’s: Tine Schoemaker

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.