Home startup Start je start-up: van idee naar product in 7 stappen

Start je start-up: van idee naar product in 7 stappen

Van idee tot businessplan.

Flair
Heb je een geweldig idee en wil je daar iets mee doen? Dan kan je een start-up beginnen! Maar hoe pak je dat aan? Flair en ING helpen je op weg.

1. Het idee

Check de markt
 
Een goed bedrijf begint met een goed idee. Veel succesvolle ideeën zijn ontwikkeld door mensen met veel ervaring, die weten hoe de markt en de klant in elkaar zitten en wat er mogelijk is. Maar er zijn ook veel voorbeelden van mensen die toevallig op een briljant idee zijn gekomen.

Denk maar aan Mark Zuckerberg, hij maakte Facebook vanuit zijn studentenkamer eerst alleen toegankelijk voor andere studenten van Harvard University, zodat ze snel met elkaar informatie konden delen. Pas toen het een groot succes werd, breidde hij Facebook uit naar andere universiteiten en uiteindelijk naar de rest van de wereld. 

 
Het belangrijkste is om goed te weten welke behoefte je idee kan bevredigen of welk probleem het kan oplossen. Alleen zo zullen klanten je product of dienst kopen. 
 
Onderzoek eerst welke markt er is voor je idee, welke klanten geïnteresseerd zouden zijn in je idee en hoe je er dus geld mee kan verdienen. Het belangrijkste is om goed te weten welke behoefte je idee kan bevredigen of welk probleem het kan oplossen. Alleen zo zullen klanten je product of dienst kopen. Stel jezelf de volgende vragen en zet alles uitgebreid op papier:
 
  • Wat is het nut van je dienst/product? Wat zijn de voordelen voor de klant? 
  • Is je dienst/product nieuw? Als dat niet zo is, wat is dan de meerwaarde voor de klant, wat kan je wel als nieuwigheid toevoegen? 
  • Wie is je doelgroep, welke klanten zouden je dienst/product kopen?
  • Is het haalbaar om je dienst/product te ontwikkelen?
  • Wie zijn je concurrenten en waarin kan jij je onderscheiden?
  • Hoeveel geld heb je nodig om je idee te ontwikkelen? Hoe kan de verkoopprijs hoger liggen dan de kostprijs?
     
Uiteindelijk moet je een volledig dossier met een concreet idee hebben waarin alle voordelen voor je potentiële klant staan, in woorden die zij zelf begrijpen.
 

via GIPHY

2. Het patent

Bescherm je idee
 
Als je een goed en uniek idee hebt, is het belangrijk om het te beschermen. Quentin Houyoux, een van de managers van Reload, ontwikkelde samen met twee anderen een miniparfumspray. Je kan er nieuwe parfums mee testen, en hem ook vullen met je eigen parfum.
 
Vraag meteen een patent aan op je idee zodat copycats geen kans krijgen.
 
'Het was het eerste systeem ter wereld, en uit schrik voor copycats hebben we meteen een patent aangevraagd op elk onderdeel van de minispray. Elk parfumbedrijf dat we contacteerden, moest ook eerst een contract tekenen nog voor we vertelden welk idee we hadden. En elk bedrijf dat een onderdeel van de minispray maakte, wist niet waarvoor het exact diende, tot de laatste fase, en dan moesten ook zij eerst een contract tekenen. De kans was anders groot dat ze ons idee zouden stelen nog voordat ons eigen product op de markt zou komen. Voor al die zwijgcontracten hadden we een goede advocaat, en zelfs hem hebben we een contract laten tekenen om zeker niets te verklappen over ons product.'
 

3. Je zaak

Vraag raad aan een boekhouder
 
Om te kunnen beginnen, moet je ook een zaak opstarten. Je moet goed nadenken welke vorm je wilt. Wil je zelfstandige worden of een vennootschap beginnen? Ben je alleen of zijn er ook anderen betrokken? En wat is hun rol dan? Vraag zeker raad aan een goede boekhouder. 
 

via GIPHY

4. De vorm

Maak een prototype
 
Je hebt nu een concreet idee en mogelijk een patent. Maar wat zijn nu de exacte kenmerken van je dienst/product? Denk goed na over de vorm, de kleuren, het gewicht, de kwaliteit, de verpakking… Bedenk dat je een dienst/product maakt voor je doelgroep, en niet voor jezelf. Wat wil je doelgroep? Is het gemakkelijk en handig in gebruik? De details lijken onbelangrijk, maar zijn het zeker niet.

Denk goed na over de vorm, de kleuren, het gewicht, de kwaliteit, de verpakking… Bedenk dat je een dienst/product maakt voor je doelgroep, en niet voor jezelf. 

Maak verschillende prototypes en laat die zien aan kleine testgroepjes van mensen die je door en door vertrouwt én die in je doelgroep zitten. Met hun feedback zal je wellicht al wat aanpassingen moeten doen. Nadien laat je opnieuw je dienst/product testen door mensen die in je doelgroep zitten. Na deze testfase maak je een definitieve versie. 
 

5. De financiering

Stel een businessplan op
 
Om een start-up te beginnen heb je een startkapitaal nodig. Je kan zelf investeren in je start-up, je kan op zoek gaan naar investeerders, je kan een lening aanvragen bij de bank en je kan eventueel subsidies aanvragen bij de overheid.
 
Zorg ervoor dat je businessplan volledig maar beknopt is. Niemand leest graag te lange verslagen.
 
Belangrijk is om in ieder geval een businessplan op te stellen, waarin je volledig uitlegt wat je plan precies is, hoeveel geld je daarvoor nodig hebt, wie je klanten zullen zijn, waar je je wilt vestigen, wat de verkoopprijs van je dienst/product zal zijn, wat de voordelen zijn, welk probleem het oplost/welke behoefte het bevredigt, hoe je je klanten denkt te zullen bereiken (marketing), wie er in je team zit en wat hun taken zijn (indien van toepassing). Het moet volledig maar beknopt zijn, niemand leest graag te lange verslagen.
 

via GIPHY


6. De marketing

Kom origineel uit de hoek
 
Je hebt nu je dienst/product en je hebt er de financiering voor. Nu moet je er alleen nog voor zorgen dat je potentiële klanten ook weten dat je bestaat. In deze fase moet je ook een goede naam kiezen waar je later je hele merk rond kan bouwen. Advertenties zijn wel enorm duur en als starter heb je er vaak het budget niet voor. Dan kan je andere manieren zoeken om toch bekendheid te verwerven.
 
Als starter heb je vaak het budget niet voor dure advertenties. Dan kan je andere manieren zoeken om toch bekendheid te verwerven. 
 
Quentin Houyoux van Reload: 'Wij zijn op zoek gegaan naar een grote parfumerieketen die winkels had in 18 landen, waar we een exclusiviteitscontract mee hadden. In ruil moest de keten wel zelf reclame maken voor ons product. Win-win dus. Verder moet je ook origineel uit de hoek komen. Je kan bijvoorbeeld samenwerkingsdeals beginnen met mediabedrijven. Als je maar snel en veel verkoopt, dat is belangrijk.'
 

7. De verkoop

Eindelijk in de winkel!
 
En dan komt het grote moment, de dag waarop je voor het eerst verkoopt. Proficiat!
 

via GIPHY

Powered by:

ING

Lees ook: