Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Shutterstock

Thuisblijven om een pakje te ontvangen en vervolgens een briefje in de bus vinden waaruit blijkt dat de koerier is langs geweest, maar niet heeft aangebeld: herkenbaar?

‘Pakjesbezorgers die niet aanbellen of alweer weg zijn wanneer je aan de deur bent, zijn een groeiend probleem’

Laura Vansweevelt
Laura Vansweevelt Web- en reportagejournalist

Niets zo hatelijk dan speciaal thuisblijven om een pakje te ontvangen om vervolgens aan het eind van de dag nog steeds geen koerier te hebben gezien en een briefje in de bus te vinden waaruit blijkt dat er wel degelijk iemand aan je deur heeft gestaan. ‘Het is een groeiend probleem’, stelt de ombudsman van pakjesbezorgers.


Je hebt het helemaal geregeld: je werkt een dagje thuis (‘Sorry baas, ik voel me niet zo lekker’) opdat je je postpakketje met je nieuwe zomerjurken/sneakers/bikini’s in ontvangst kan nemen en ze meteen kan passen. Genius!

Ware het niet dat je aan het eind van de dag nog steeds geen koerier hebt gezien én je op de koop toe een briefje in de bus vindt waarop staat te lezen dat je niet thuis was en de pakjesbezorger de volgende dag opnieuw zal langskomen. Of erger nog: je naar het dichtstbijzijnde postkantoor moet om je pakje op te halen. #FML

‘De klachten gaan bijna uitsluitend over Bpost’


Dat the struggle real is, werd vanochtend nog maar eens bewezen bij ‘De Inspecteur’. ‘Drie dagen na elkaar zeggen ze ons: “We gaan vandaag leveren”. Wij passen ons aan opdat er iemand thuis is. En als je dan in de loop van de dag online het pakje wil volgen, zie je plots de datum veranderen en komt het pakje een dag later’, getuigde een vrouw in het Radio 2-programma.

 

‘Het is een groeiend probleem’, stelde de ombudsman van pakjesbezorgers in een interview tijdens hetzelfde programma. Volgens hem gaan de klachten ‘bijna uitsluitend over Bpost’.

Doorgaans hebben chauffeurs er alle baat bij om hun pakketten af te leveren. Anders moeten ze de volgende dag toch terugkomen.


Woordvoerder bij Bpost Barbara van Speybroeck wijt de bevindingen van de ombudsman aan het feit dat ze de grootste speler zijn op de Belgische markt. ‘Wij hebben meer dan 50 procent van de markt in handen’, wist Speybroeck Het Nieuwsblad te vertellen. ‘Het is niet verwonderlijk dat er procentueel meer klachten zijn over Bpost, mogelijk heeft de ombudsdienst daar geen rekening mee gehouden.’

De vraag is alleen waarom pakjesbezorgers niet altijd aanbellen of amper enkele tellen aan de deur blijven staan voor ze weer in hun bestelwagen stappen. ‘Doorgaans hebben chauffeurs er alle baat bij om hun pakketten af te leveren. Wanneer een chauffeur terugkomt met een pakket, moet hij uitleggen waarom hij dat pakje niet heeft kunnen afleveren‘, klinkt het bij postbedrijf UPS. ‘Dat betekent dat de chauffeur de dag nadien een extra stop moet maken. Het is dus niet in zijn voordeel om terug te komen met niet afgeleverde pakketten.

Van Speybroeck hamert erop dat klachten van klanten steeds worden onderzocht. ‘Als er regelmatig klachten komen over één ronde, zullen we een onderzoek opstarten en indien nodig gaan we die persoon begeleiden’, meent ze.

Betaald per afgeleverd pakje


Bij Post NL worden de koeriers ‘financieel gestimuleerd’ om hun ronde tot een goed einde te brengen. ‘In de vergoeding van de chauffeur heb je deelelementen. Het eerste is de reistijd, tweede is het aantal werkuren en het derde is het effectief afleveren van het pakket. De chauffeur krijgt dus écht een stimulans om zijn pakketje af te leveren’, klonk het vanochtend bij het Nederlandse postbedrijf in ‘De Inspecteur’.

Bij Post NL worden de koeriers ‘financieel gestimuleerd’ om hun ronde tot een goed einde te brengen. Ze worden deels betaald per afgeleverd pakketje.


Bpost doet hier echter niet aan mee. ‘De pakjesbezorgers en postbodes krijgen gewoon een goed loon, met heel wat extralegale voordelen, dat is hun incentive’, weet Van Speybroeck.

‘Postbodes krijgen geen opgelegd aantal secondes dat ze moeten wachten. Als er een bel is, zijn ze verplicht om aan te bellen en een redelijke termijn te wachten. Een goed werkende bel is een must en dat is niet altijd vanzelfsprekend.Right, Samson & Gert?

‘Wij werken er elke dag aan om onze service nog te verbeteren. Per dag leveren wij zo’n 190.000 pakjes en daarvan kan 14 procent niet op de eerste keer afgeleverd worden. Als mensen de indruk hebben dat pakjes nooit op de eerste keer afgeleverd worden, dan is dat maar een indruk’, verdedigt de woordvoerder van Bpost zich nog.

Nog meer nieuws: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '