Home Lifestyle UITGETEST: hoofdredactrice Eva ging ijsberen

UITGETEST: hoofdredactrice Eva ging ijsberen

De lockdown deed Eva naar een nieuwe hobby verlangen.

Bewust in water van minder dan 10 graden springen en dan alsof het niets is een baantje trekken? Steeds meer mensen voelen de aantrekkingskracht van ‘ijsberen’ of gewoonweg zwemmen in ijskoud water. Ik was een van hen. En ik was na een keer verslaafd.

Ergens in september genoot ik van een laatste heerlijke duik in de natuurlijke zwemvijver in het Boekenbergpark in Deurne, op fietsafstand van huis. Ik heb altijd heel graag buiten gezwommen, veel liever dan in een binnenzwembad, maar het alom aanwezige Covid-monster wakkerde die liefde nog meer aan. Als er maar heel weinig te doen is, dan zie je wat je écht leuk vindt. En ik snakte naar sport, naar buitenlucht en licht, naar natuur en ook wel een beetje naar mijn eigen grenzen verleggen.

In koud water zwemmen bleek aan al die behoeftes te voldoen. Dus schreef ik me in bij de ijsberenclub om verder te kunnen blijven zwemmen in de wintermaanden. Maar ik was duidelijk niet alleen met die wens. Steeds meer mensen staan op de wachtlijst bij ijsberenclubs en op Instagram zag ik zelfs al mensen in badkuipen gevuld met ijsblokjes stappen. Wat is het dat mensen in ijswater doet duiken?

Het heeft niets met stoer doen te maken. Of eerlijk, misschien toch een klein beetje.

Er zijn de vermeende gezondheidsvoordelen. Het werkt ontstekingsremmend, pijnstillend, zorgt voor een goede doorbloeding en maakt je lichaam sterk. Al na een halve minuut profiteer je van deze voordelen, dus je hoeft niet eens lang in dat ijskoude water te blijven. Maar een korte rondvraag bij de leden van mijn ijsberenclub leert toch dat het mentale aspect overheerst: ‘Je kan de wereld aan!’, ‘Het frist je helemaal mentaal op’, ‘Er is geen beter manier om de dag te starten’. En ook wel: ‘Het is toch best stoer?’

Ja, het is stoer. De wandelaars aan de kant kijken met open mond. Zeker toen we tussen de dikke pakken ijs het water ingleden. Spectaculair! En dat is leuk. Geef toe, dat is toch ook wat op een golf surfen of een skipiste afsjezen zo leuk maakt? De kick dat je lichaam dit kan voelt gewoon badass. Maar het is ook bewezen dat de endorfines die vrijkomen helpen om stress te verminderen en je humeur verbeteren.

Naaldjes en schuurpapier

Voor onze Self-Love Soirée onlangs, ons eerste Instagram Live-event, had ik behoorlijk wat stress, dus ging ik eerst even in water van 1 graad zwemmen. De ijsschotsen dreven naast me. Ik weet niet of het daar aan lag, maar toen de feed vervolgens vier keer stil viel, kwam de paniek toch iets trager op. Want geef toe, als je al in ijswater gezwommen hebt, welk probleem kan je dan niet aan die dag?

Maar dan nu wat jullie allemaal willen weten. Hoe voelt dat? Doet het pijn? Eerlijk? Ja! Zeker de eerste seconden. Het voelt als allemaal naaldjes die in je vel prikken, zoals wanneer je iets te lang met een ijsblokje op je huid zit. Je hapt naar adem. Maar door gewoon rustig en diep adem te halen wordt het steeds makkelijker. Je handen en voeten krijgen het snel heel koud en die kunnen verkrampen. Op sommige dagen lukt het me net tot aan het trapje te zwemmen, andere doe ik rustig een baantje (of twee). En als je weer uit het water stapt doet het nog even pijn. Je huid is extra gevoelig. Mijn badjas voelt als schuurpapier. Maar dat gevoel verdwijnt heel snel en maakt plaats voor iets dat bijna op euforie lijkt. Je raakt het wel gewoon, want in koud water zwemmen kan je trainen. Je lichaam kan het steeds beter en langer.

Hoe voelt dat? Doet het pijn? Eerlijk? Ja! Zeker de eerste seconden. Het voelt als allemaal naaldjes die in je vel prikken.

Er zijn natuurlijk een paar gezonde regels om in acht te houden om veilig te ijsberen. Je zwemt nooit ofte nimmer alleen! Je warmt eerst wat op door te joggen of met enkele turnoefeningen (ik deed wat lunges, squats en plankhouding). Hoe beter je opgewarmd bent vooraf, hoe makkelijker. Je zwemt beter niet met een volle maag en natuurlijk ook niet als je alcohol gedronken hebt. Je hebt niet echt speciale kleding nodig, maar het kan wel. Wil je wat langer zwemmen, dan zijn schoentjes en/of handschoenen misschien een goed idee. Een wetsuit kan natuurlijk ook.

Wanneer kom je eruit? Je hoeft niet erg lang te zwemmen om de voordelen te voelen. Als je voeten of handen het echt laten afweten, dan kom je beter aan wal. Ze meteen warm drogen en in warme sokken stoppen lost het probleem meestal vanzelf op. Indien niet, dan kan je rustig wat rondwandelen om weer op te warmen. Ook als je je adem niet onder controle krijgt zou ik niet aanraden om verder te zwemmen, dan is een dipje misschien genoeg voor jou. Het lijkt misschien stoer, maar je hoeft niets te bewijzen. Dat is het net. Het zijn jouw grenzen, jij beslist waar die liggen.

En dat is meteen ook een mooie les voor het leven. Respecteer je grenzen en zorg voor jezelf. Want tien tenen zijn toch een stuk stabieler dan pakweg acht.

Lees ook: