Het gaat niet goed met de verkoop van onze Belgische voedingsproducten. De omzet daarvan is namelijk voor het eerst in 10 jaar gedaald, en dat komt volgens sectorfederatie FEVIA door de concurrentie tussen de verschillende supermarkten. Daarom steken we vaker de grens over om onze winkelkar te vullen. Ga jij ook inkopen doen in het buitenland?
De omzet van de binnenlandse voedingsproducten is merkwaardig aan het dalen. Dat ligt volgens FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, aan twee oorzaken. Allereerst stijgt de concurrentie tussen de verschillende supermarkten. Iedereen wil immers zo goedkoop mogelijk inkopen doen, maar in België zijn de prijzen over het algemeen duurder omwille van de hoge belastingen. Daarom houden we van (goedkopere) buitenlandse winkelketens. Herkenbaar?
Online winkelmandje
Maar ook de opkomst van e-commerce is een serieuze boosdoener. We stoppen al langer dan vandaag kleding in ons online winkelmandje, maar nu wordt de online supermarkt ook steeds populairder. ‘Het probleem is dat veel van die producten niet in ons land worden geproduceerd’, vertelt FEVIA-voorzitter Jean Eylenbosch aan Het Laatste Nieuws. ‘Dat kan op termijn leiden tot een investeringsstop bij onze bedrijven.’
Bron: Het Laatste Nieuws
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier