Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Nathalie Van den Berg

'Veel mensen denken dat wij geen belastingen moeten betalen, maar niets is minder waar.'

#INFLUENCER @nathalievandenberg: ‘2.000 euro per Instagrampost? Dat is enkel voor de happy few!’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Nog geen 10 jaar geleden werd Instagram voor het eerst gepitcht. Vandaag kunnen we ons geen leven meer zonder het socialmediakanaal inbeelden. Voor sommigen is het een tijdverdrijf, terwijl anderen de ambitie hebben om er beroemd te worden en nog anderen dat doel allang bereikt hebben. Maar hoe leuk is het nu écht om influencer te zijn? En is het überhaupt een wereldje waar we deel van willen uitmaken? Doorgewinterde influencer Nathalie Van den Berg legt uit hoe zij van het platform kan leven.


Crazy cat lady en rasechte Antwerpenaar Nathalie Van den Berg, aka @nathalievandenberg, is amper 29, maar heeft in haar jonge leven al een succesvolle carrière opgebouwd. Ooit was het haar droom om psychologe te worden. Nu is ze een succesvolle influencer die maar liefst 181.000 volgers op haar naam heeft staan. Van stoppen is volgens haar dan ook nog lang geen sprake.

Nathalie, ik ga meteen met de deur in huis vallen: jij kan van Instagram leven. Dat kunnen niet veel Vlaamse millennials zeggen. Was het altijd al jouw droom om de kost te verdienen met sociale media? 

‘Neen, absoluut niet. Als tiener wilde ik graag psychologe worden, maar ik ben uiteindelijk communicatiewetenschappen gaan studeren. Tijdens mijn studies besloot ik om een blog op te richten. Het is heel raar om dat nu te zeggen, maar Instagram bestond toen zelfs nog niet. Dus neen, het was zeker nooit mijn bedoeling om ooit van mijn, toen nog onschuldige, hobby mijn beroep te maken. Toen Instagram in België gelanceerd werd, heb ik wel meteen een account aangemaakt, maar het besef dat ik er ook echt van zou kunnen leven, kwam pas veel later.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Na je studies ging je vrijwel meteen als zelfstandige aan de slag. Het ondernemen zit je duidelijk in het bloed, niet? 

‘Klopt! Ik heb na mijn studies een klein jaartje voor een PR-bureau gewerkt, maar besloot daarna om zelfstandige te worden en stampte met mijn toenmalig lief een ijssalon uit de grond. Die relatie is uiteindelijk gestrand. Ik besloot om uit de zaak te stappen en richtte een webshop voor juwelen op.’

En wanneer besloot je dan om je volledig in het Instagramwereldje te verdiepen? 

‘Wel, op datzelfde moment bereikte ik net de kaap van 100.000 volgers. Mijn populariteit op Instagram bleef maar toenemen en daarom verkocht ik uiteindelijk mijn webshop. Zo kon ik mij volledig op mijn account focussen en daar heb ik tot nu toe nog geen minuut spijt van gehad.’

Je verloor dan natuurlijk wel een groot deel van je inkomsten. Was het geen moeilijke beslissing om na je ijssalon ook je webshop te verkopen? 

Goh, ik moest die beslissing wel maken. Mijn inbox puilde uit van de aanvragen en ik kon de twee jobs onmogelijk nog met elkaar combineren. Ik kon in principe toen al enkel en alleen van Instagram leven. Ik vroeg geld voor de Instagramposts die ik voor andere bedrijven maakte, want de tijd en moeite die ik in die foto’s stak, wogen niet meer op tegen de producten die ervoor in de plaats kreeg. Ik had het gevoel dat ik genoeg potentieel had om geld met mijn account te verdienen. Ik kreeg heel wat positieve reacties van de bedrijven die met mij wilden samenwerken en dat deed mij inzien dat het plots helemaal niet meer zo onrealistisch was om van Instagram te kunnen leven. En kijk: we zijn nu vier jaar verder en ik werk nog steeds fulltime als influencer.’

Sommige kranten en magazines schrijven dat wij tot wel 2.000 euro per post durven te vragen, maar je moet dat bedrag toch met een serieuze korrel zout nemen.


We lezen wel vaker dat influencers ‘stinkend rijk’ worden, maar is dat eigenlijk wel het geval? 

‘Neen, en daar kan ik mij weleens aan ergeren. Er zijn een aantal beweringen die dringend ontkracht moeten worden. Zo denken heel veel mensen dat wij geen belastingen moeten betalen, maar niets is minder waar. Ik werk als zelfstandige en heb dus mijn eigen bedrijfje moeten oprichten. Ik heb een heleboel onkosten, waaronder mijn camera’s, drones en micro’s en dat is iets wat niet iedereen weet. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, werken wij dus niet in het zwart en moeten wij wel degelijk facturen opmaken voor de bedrijven waarmee we samenwerken. Sommige kranten en magazines schrijven dat wij tot wel 2.000 euro per post durven te vragen, maar je moet dat bedrag toch met een serieuze korrel zout nemen. Eerst en vooral moet je weten dat wij eerst jaren gratis moeten werken voordat we ook maar iets van winst uit ons account kunnen halen. Daarnaast zitten ook al je kosten, je pensioen- en verlofgeld in dat bedrag verrekend. Op het einde van de rit houd je van die totaalsom minder dan de helft over. Als je dan weet dat mijn feed uit ongeveer 90% eigen beeldmateriaal bestaat, kan je afleiden dat ik absoluut niet stinkend rijk zal worden van Instagram. 2.000 euro is trouwens echt enkel voor de happy few weggelegd. De kans dat ik dat ooit zal ontvangen, is wel héél klein.’

Omdat er de laatste maanden zo weinig interactie op mijn account is, krijg ik wel vaker het verwijt dat ik volgers gekocht heb. Dat kan heel hard aankomen.


En wat als Instagram nu plots zou verdwijnen? Heb je dan een back-upplan? 

‘Ik zit al enkele maanden te broeden op het idee om inderdaad toch nog een kleine buffer op te bouwen. Wie een loyaal publiek heeft, kan merchandising op de markt brengen. Andere influencers schrijven dan weer een e-book of verkopen de filters die ze zelf creëerden. Ik ben er voorlopig zelf nog niet helemaal uit.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ben je dan nooit bang dat je account plots zal verdwijnen en al het werk voor niets is geweest? 

‘Daar ga ik niet over stressen! Ik ben al sinds 2012 een succesvolle onderneemster en denk dat mijn cv lang genoeg is om snel iets anders te vinden. Momenteel hangt het algoritme mij wel een beetje de keel uit. Ik heb een heel oud profiel en wordt daar momenteel voor “afgestraft”, omdat Instagram ook andere en nieuwere influencers een kans wil geven. Momenteel zijn er meisjes die 90.000 volgers minder hebben dan ik, maar wel veel meer likes krijgen. Dat komt omdat het algoritme mij parten speelt en dat kan heel hard op mijn gemoed werken. Een beetje stank voor dank als je ‘t mij vraagt... En omdat er de laatste maanden zo weinig interactie op mijn account is, krijg ik wel vaker het verwijt dat ik volgers gekocht heb. Dat kan heel hard aankomen.’

Je bent dus redelijk gehecht aan jouw likes. Betekent dat dan dat je geen voorstander bent van het verbergen van het aantal likes? 

‘Ik vind dat op zich wel een goed idee, maar vrees alleen dat Instagram het niet voor the greater good doet. Op die manier hebben zij alle gegevens voor zichzelf en kunnen ze die gegevens, tegen betaling uiteraard, doorspelen naar andere bedrijven. Ik vind het dus een beetje jammer dat ze dat concept verkopen als iets om de mentale gezondheid van jongeren op te krikken, terwijl dat eigenlijk niet helemaal hun bedoeling is.’

De mentale gezondheid van jonge influencers is nochtans een heikel punt. Denk jij dat het belangrijk is om daar nog meer aandacht aan te geven?

 ‘Wie van plan is om ooit influencer te worden, moet echt een dikke huid hebben. Ik ben 29 en kan intussen al tegen de pijnlijke commentaar die ik soms krijg, maar ik denk dat jonge influencers wel degelijk nood hebben aan een gespecialiseerde psychologische ondersteuning. Zij zijn minder zelfzeker en weten niet hoe ze zich op de juiste manier kunnen wapenen tegen die negatieve reacties of mensen met slechte bedoelingen.’

Ik zit al enkele maanden te broeden op het idee om toch nog een kleine buffer op te bouwen.


Probeer jij dan ook af en toe zelf eens buiten de lijntjes te kleuren en aan te tonen dat het Instagramwereldje niet perfect is? 

‘Uiteraard! Er zijn heel veel meisjes die naar mij opkijken, dus ik besef hoe belangrijk het is om een realistisch beeld te scheppen. Vooral op YouTube leer je de echt Nathalie kennen, want dan film ik ook af en toe zonder make-up of met een vettige bos haar.’ 

Wat maakt jou dan zo anders dan je collega-influencers, denk je? 

‘Wat mij onderscheidt van een heleboel andere content creators is dat ik geen foto’s met mijn smartphone, maar wel met een echt fototoestel maak. Bedrijven ontvangen graag kwalitatieve foto’s en daar probeer ik dan ook zoveel mogelijk voor te zorgen. Het gaat zelfs zo ver dat ik soms uit 300 foto’s moet kiezen, gewoon omdat ik wil dat het perfect is. Ik investeer ook in degelijk materiaal en heb een lief die heel mooie foto’s kan maken. Dat helpt ook natuurlijk (lacht).’

https://www.instagram.com/p/B7DQfjNhnq6/

Zijn er dan bepaalde dingen waar je je bij andere influencers al eens aan kan ergeren? 

‘Iedereen ergert zich weleens aan zijn collega’s. Ik dus ook. Ik vind het bijvoorbeeld niet zakelijk als influencers twee verschillende samenwerkingen in één post verwerken. Ook té veel reclame vind ik niet oké en dat kunnen ook niet al je volgers even hard appreciëren. Zet je prijs dan iets hoger en neem een beetje minder klanten aan. Maar ik begrijp dat het voor veel influencers moeilijk is om de juiste balans te vinden tussen reclame en “echte” content.’

En heb je eigenlijk enig idee wanneer je op ‘pensioen’ zou willen gaan? 

‘Wanneer ik het beu ben, maar voorlopig is dat nog niet aan de orde!’

 

Nog meer Instagrammers: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '