Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© McDonald's

APPLAUSJE: McDonald’s zegt plastic rietjes en verpakkingen eindelijk vaarwel

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

De wonderen zijn de wereld nog lang niet uit en dat bewijst een van onze favoriete fastfoodketens nog maar eens, want McDonald’s kondigde aan dat ze vanaf nu zoveel mogelijk plastic verpakkingen uit hun restaurants gaan bannen. Dat doen ze met een volledig nieuw concept: ‘Better M’. Binnenkort slurp je er dus van je frisdrank of milkshake zonder plastic rietje.


Gisteren kondigde McDonald’s een ambitieus programma aan om in heel Europa plastic uit hun verpakkingen te verwijderen en het gebruik ervan in hun restaurants tot een minimum te beperken. En dat is niet alles, want ze willen meteen ook de recycleerbaarheid van hun verpakkingen aanpakken. Zo zal het dekseltje van de McFlurry in alle Europese restaurants verdwijnen, alsook de plastic lepel die je normaal gezien bij het ijsje krijgt.

Papieren maskertjes

McDonald’s België liet weten dat we tegen het einde van het jaar papieren rietjes in alle Belgische restaurants mogen verwachten. Die zullen enkel nog op vraag van de klant uitgedeeld worden. De McFlurry, Sundae en Shake bekers zullen ook vervangen worden door een duurzame variant en zelfs de ballonnen zullen verdwijnen en plaatsmaken voor papieren maskertjes.


De tests met verpakkingen maken deel uit van McDonald’s wereldwijde ‘Better M’-concept. Zo hopen ze om verbeteringen voor het milieu door te voeren en ook de klantenervaring op te krikken. ‘Dankzij dit Better M-programma en de Europese tests bij klanten hebben we aanzienlijke veranderingen in onze verpakkingen doorgevoerd. We zetten onze koers verder en zullen alternatieven introduceren om het gebruik van plastic in alle Belgische restaurants te verminderen’, vertelt Kristel Muls, directeur communicatie van McDonald’s België.

Hergebruiken en recycleren


Naast het verwijderen van plastic en het overschakelen op duurzamere materialen, werkt McDonald’s er ook aan om gebruikte verpakkingen makkelijker te recycleren en te hernieuwen. Zo zullen alle gebruikte verpakkingen op basis van vezels afkomstig zijn van gerecycleerde of gecertificeerde bronnen waarvoor geen ontbossing moet gebeuren. En daar kunnen de klanten (en ook wij) het heel goed mee vinden.

‘We willen onze voetafdruk verminderen en weten dat ook onze klanten dat willen. We vinden nieuwe en innovatieve manieren om ons gebruik van verpakkingen terug te dringen, over te schakelen naar duurzamere materialen en ook onze klanten te helpen hergebruiken en recycleren’, benadrukt Keith Kenny, VP Global Sustainability van McDonald’s. ‘De tests die we in heel Europa uitvoeren, zijn cruciaal om feedback van klanten te krijgen over oplossingen die hen helpen bewust te consumeren. En dat zonder in te leveren op de kwaliteit en de McDonald’s ervaring die ze verwachten. Better M is een krachtig platform waarmee we met onze klanten kunnen samenwerken en de juiste oplossingen kunnen kiezen voor heel Europa.’

Beelden: © McDonald’s


Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '