Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Ook Flair lezeres Sarah (22) werd door de man aangesproken.

Groffe ‘Herbalife-consulent’ slaat weer toe: ‘Nee, bedankt, met ‘dikke’ of zwaardere mensen ga ik niet om’

De redactie

Enkele dagen nadat bekend raakte hoe de Vlaamse Lara door een zogezegde wellness coach van Herbalife onrespectvol werd benaderd op Facebook, is een nieuw slachtoffer van de brutale kerel opgestaan. Ook Flair lezeres Sarah (22) werd diezelfde dag in augustus met hetzelfde openingsbericht als Lara door de man aangesproken. En ze reageerde even geschokt.


Herbalife is een bedrijf dat wereldwijd mensen probeert te overtuigen om gezond te eten en hun gewicht onder controle te houden door gebruik te maken van de juiste voeding en voedingssupplementen. Producten die de Herbalife coaches op zelfstandige basis proberen te verkopen, aan klanten waar ze zelf naar op zoek gaan.

Dat Messenger en Facebook gegeerde kanalen hiervoor zijn, is niet verrassend. En ook geen enkel probleem, zolang ze op een beleefde en respectvolle manier gebruikt worden. Maar net dát blijkt voor onze bewuste coach een erg moeilijke opgave. Dat is ook nu weer zeer duidelijk te merken aan de conversatie die hij voerde met onze lezeres Sarah.

Sarah probeerde in haar antwoorden zo weinig mogelijk te laten merken hoe erg ze geraakt was door dit ongevraagde aanbod. Maar de boodschap kwam wel degelijk hard aan. ‘Ik ben een 1,80m groot en zwaar gebouwd, maar ik ben gelukkig zoals ik ben’, vertelt Sarah. ‘Dat wil niet zeggen dat ik het zomaar pik om door een wildvreemde, zonder boe of ba, te worden aangesproken als ‘iemand met overgewicht’. Sorry, zoiets is ronduit grof. De arrogantie waarmee de kerel het gesprek daarna verder zette, deed mij echt koken. Ik begrijp ook totaal niet hoe hij via Facebook bij mij is terecht gekomen. Mijn account is serieus beschermd, voor vreemden is nauwelijks iets zichtbaar.’

Lara en ik zijn niet alleen!


‘Het is ondertussen ook duidelijk dat Lara en ik lang niet de enige slachtoffers zijn van de brutale consulent’, gaat Sarah verder. ‘Ook een kennis van mij werd door hem op dezelfde manier gecontacteerd. In een eerste opwelling nam ik me voor om Herbalife hierover aan te spreken. Als dit de manier van werken is, die hun coaches doorgaans hanteren, dan stel ik me serieus vragen bij dit bedrijf. Zo zullen ze mij niet snel als nieuwe klant binnen halen. Maar eenmaal mijn eerste woede was bekoeld, wilde ik dit onaangename voorval gewoon zo snel mogelijk vergeten’, zegt Sarah.

Bij Herbalife vallen ze uit de lucht wanneer we hen over de nieuwe slachtoffers van hun zogezegde consulent aanspreken. ‘Wij hadden er absoluut geen weet van dat de man die zich uitgeeft als één van onze leden – maar die met Herbalife niets te maken heeft – nog meer mensen op een brutale manier heeft benaderd’, reageert Kobe Vanhaecke, Country Director van Herbalife België en Nederland. ‘Wij zitten hier dan ook heel erg mee verveeld, en willen graag contact opnemen met de slachtoffers van deze spijtige voorvallen om ons hiervoor te verontschuldigen.’

Dit krijgt nog een staartje….


‘Naar de zelfverklaarde coach zijn we ondertussen een onderzoek gestart’, gaat Kobe verder. ‘We hopen de man zo snel mogelijk te kunnen traceren en confronteren met zijn manier van optreden in onze naam. In onze databank van leden en medewerkers is geen enkel spoor van hem terug te vinden. Maar eenmaal we hem gevonden hebben, krijgt deze zaak zeker nog een vervolg.

De manier waarop deze man handelt, is absoluut niet hoe wij met onze leden en klanten omgaan. Integendeel zelfs. Herbalife coaches worden regelmatig uitgenodigd op trainingen en evenementen. Wij stellen hen verschillende tools ter beschikking om zichzelf te coachen en trainen. En we voeren ook regelmatig controles uit op hun ethisch gedrag. Mensen op een respectvolle, goede en gezonde manier helpen, blijft nog altijd onze missie.’

 

Tekst: Jill De Bont


 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '