Home Lifestyle Body #FITINABIT: 6 boosters voor je metabolisme

#FITINABIT: 6 boosters voor je metabolisme

2. Eet om de 2 à 3 uur een gezond tussendoortje.

© gardie design via unsplash

Het metabolisme verwerkt de afvalstoffen uit ons eten en neemt de goede stoffen eruit op. Dit zijn 6 tips om dat systeem een kleine boost te geven.

Je metabolisme is een soort ‘motortje’ van chemische processen in je lichaam. Als je iets eet, verwerkt het de afvalstoffen, neemt het de goede stoffen daaruit op en geeft het energie vrij. Een goedwerkende stofwisseling is dus een enorm pluspunt bij een gezonde levensstijl. Het metabolisme hangt enorm af van persoon tot persoon, van je leeftijd, je geslacht en nog tal van andere factoren. Dat proces versnellen is dus bijzonder moeilijk, maar Flair-fitcoach Amel heeft wel enkele metabolisme boosters die ervoor zorgen dat je stofwisseling zeker niet trager werkt.

1. 7 minute work-out voor het ontbijt

Drink een glas water als je net uit je bed rolt, want je lichaam heeft veel vocht verloren ‘s nachts en het is belangrijk om goed gehydrateerd te blijven. Probeer voor je iets in je mond stopt eerst een korte work-out te doen. Zo zet je je vetverbranding in gang en je geeft je metabolisme een boost, en daar pluk je de hele dag lang de vruchten van.

2. Tussendoortjes

Probeer om de 2 à 3 uur iets te eten. Je metabolisme zal zo de kans niet krijgen om te vertragen, want je blijft het de hele dag door aanzwengelen. Je lichaam kan kleinere porties ook gemakkelijker opnemen en verwerken. Zorg er wel voor dat je tussendoortjes steeds iets van plantaardige of dierlijke eiwitten bevatten. Inspiratie nodig, check zeker deze lekkere snacks.

3. Drink voldoende water

Streef ernaar om elke dag minstens 1,5 à 2 liter water te drinken. De combinatie van water, vezels (zie puntje 4) en beweging (zie puntje 6) is belangrijk om je lichaam optimaal te laten werken. Als je veel water drinkt, worden je afvalstoffen nog beter uitgescheiden, werkt je spijsvertering beter en zal je stoelgang een normalere vorm aannemen. Het zorgt bovendien ook voor een frissere huid, vlottere doorbloeding, een betere concentratie en korte termijn geheugen. Het zal ook je hongergevoel onder controle houden, en dat terwijl het nul komma nul calorieën bevat.

4. Eet voldoende vezels

Flair-fitcoach geeft als tip om zo’n 30 g vezels per dag te eten. Dat is niet enkel goed voor je metabolisme, maar ook voor je spijsvertering en stoelgang. Drink zeker voldoende water als je vezels eet, want deze binden met water. Als dit niet gebeurt, kunnen ze niet vervoerd worden door je darmen en kom je tot opstopping. Wat beweging (puntje 6) zal een extra stimulans geven om de vezels te gaan vervoeren doorheen je lichaam.

5. Eet gevarieerde voeding eten

Eet voldoende én verschillende groenten en fruit. Elke groente- en fruitsoort bevat andere bioactieve stoffen. Als je elke dag broccoli eet, krijg je veel gezonde zwavelhoudende stoffen binnen, maar mis je een heleboel andere. Hetzelfde geldt voor noten, peulvruchten, granen enzovoort. Elk plantaardig voedingsmiddel heeft zijn eigen unieke voedingsprofiel.  Veel variatie draagt bij tot een goed metabolisme.

6. Beweeg voldoende

Probeer zo’n 30 minuten per dag te bewegen. Beweging zorgt voor het vervoer van de voedingsmiddelen in je lichaam. Daarnaast zorgt het ook voor verbranding van je lichaam. Wanneer je gaat wandelen of op een rustig tempo fietst, zal je de aerobe verbranding of vetverbranding aanspreken. Dus implementeer kleine én gemakkelijke zaken zoals de trap nemen, je auto wat verder parkeren, met de fiets naar het werk, de bakker of de supermarkt gaan in je levensstijl.

Volg #FITINABIT ook op onze Facebookpagina.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.