Home FASHION & BEAUTY Beauty 5 tips om voorgoed te stoppen met nagelbijten

5 tips om voorgoed te stoppen met nagelbijten

Want iedereen kan het afleren.

Het mag dan een teken zijn van perfectionisme, nagelbijten is wat het is: een vervelende – en laten we eerlijk zijn, niet zo aantrekkelijke – gewoonte. Je weet dat het niet goed is voor je, maar het is sterker dan jezelf en je kan het niet tegenhouden. Correctie: dat kan je gelukkig wél, met een beetje wilskracht en de juiste tips.

Als jij op dagelijkse basis ongecontroleerd aan je nagels knabbelt, doe je dat waarschijnlijk al jaren en weet je maar al te goed dat er meer nadelen aan verbonden zijn dan voordelen. Als extra duwtje in de rug zetten we de belangrijkste nog even voor je op een rijtje.

  • Je loopt meer risico op ontstekingen en schimmelnagels.
  • De bacteriën die zich op rondom je nagels huisvesten komen in je mond terecht, wat kan leiden tot een slechte adem en zelfs ziekte.
  • Nagellak is niet aan jou besteed, een manicure is immers geen lang leven beschoren.
  • Door te nagelbijten in sociale omstandigheden stuur je een signaal van stress en onzekerheid uit.
  • Je handen zien er minder verzorgd uit, wat je waarschijnlijk nog onzekerder maakt.

Oké, je hebt de boodschap nu wel begrepen. Tijd om samen van die hardnekkige gewoonte af te raken.

1

Bitter smaakje

Jawel, de grootste vijand van een doorwinterd nagelbijter: een transparante nagellak met een venijnig bittere smaak, die je het bijten helpt af te leren. Waarschijnlijk de minst leuke manier, maar wel een heel doeltreffende. Als jij een onbewuste nagelbijter bent, zal dit je doen inzien hoe vaak je zonder het te beseffen op je nagels knabbelt. Door de negatieve smaakervaring zal je na een tijdje minder geneigd zijn om het te doen.

Bye Bite – € 10,15 – Herôme, bij Bol.com.

Bitter smaakje

2

Vind je trigger

Weet jij wat de aanleiding is die ervoor zorgt dat je gaat bijten? Bij velen is nagelbijten eigenlijk gewoon een gevolg van dingen die zich in je hoofd afspelen. Het is al meermaals bewezen dat nagelbijters vaak perfectionisten zijn. Als je onbewust bijt, kan het dus zijn dat je zenuwachtig bent of stress hebt voor een bepaalde uitdaging die er zit aan te komen.

Het kan net zo goed een gevolg zijn van angst. Je bent lang niet de enige die in een ongemakkelijke sociale situatie automatisch begin te nagelbijten. Sta daarom even stil bij dingen die jou stress bezorgen en angstig of zenuwachtig maken. Er zijn manieren om zo’n situaties te leren relativeren. Vind je het moeilijk om dat alleen te doen of zit de oorzaak dieper dan je dacht, dan kan je hiervoor altijd een therapeut raadplegen.

3

Vervang de gewoonte

Nagelbijten kan een onderliggende oorzaak hebben, maar soms doe het ook simpelweg omdat het een gewoonte is geworden. De beste manier om te vermijden dat je uit gewoonte gaat nagelbijten, is een gewoonte vinden die die handeling kan vervangen. En dan liefst eentje die niet slecht is voor je gezondheid. Je kan bijvoorbeeld je handen onder je zitvlak schuiven, zodra je de drang voelt om te nagelbijten. Een andere mogelijkheid is een kauwgom in je mond stoppen of op een muntje of zuigtabletje sabbelen.

4

Laat je nagels doen

Af en toe geef je het nog eens een kans en zet je een fris kleurtje op je nagels. Eén keer onbewust aan je nagels prutsen en je DIY-manicure heeft er al aan moeten geloven. Probeer eens een échte manicure en laat je nagels professioneel onder handen nemen. Eens je handen er weer mooi en verzorgd uitzien, neem je een frisse start. Je hebt een prijs betaald voor die mooie nagels en zal daardoor eerder gemotiveerd zijn om eraf te blijven.

5

Wees niet te streng voor jezelf

Een slechte gewoonte afleren kost tijd. Ga er niet vanuit dat je er van de ene op de andere dag vanaf bent, want dan stel je jezelf ongetwijfeld teleur. Houd de moed erin en wees niet te streng voor jezelf, dat bezorgt je alleen maar meer stress en daarvan ga je weer nagelbijten. Niet te streng zijn voor jezelf is trouwens een regel die in het algemeen geldt. Wees realistisch en stel duidelijke, haalbare doelen voor jezelf.

Lees ook: