Home Lifestyle BEWEZEN: jonge mannen kopen vaker schoenen dan vrouwen (en ze spenderen nog...

BEWEZEN: jonge mannen kopen vaker schoenen dan vrouwen (en ze spenderen nog eens meer ook)

Maar liefst 95 procent van de 16- tot 24-jarige mannen koopt meer schoenen dan vrouwen. Doet jouw partner nog beter?

Ladies opgelet! Als je na een shoppinguitje met vriendinnen nog eens met een nieuw paar sneakers naar huis komt, hoef je voortaan geen verantwoording meer af te leggen bij manlief. Een Brits onderzoeksbureau heeft namelijk ontdekt dat mannen meer en meer schoenen kopen en ze daarbij flink wat meer geld spenderen dan vrouwen. Zo schrijft Het Laatste Nieuws.

‘Heb je nog geen schoenen genoeg?’ Het is de vaakst voorkomende commentaar die ons lief durft geven als we vol trots die nieuwe schoendoos uit de zak halen. Toegegeven, wij hebben waarschijnlijk drie paar  dezelfde witte sneakers in onze kast staan. Maar dankzij een nieuw onderzoek kunnen we vanaf nu het perfecte weerwoord bieden als we daar nóg een exemplaar aan toevoegen. Het onderzoeksbureau Mintel bevroeg onlangs zo’n 2000 Britten en daaruit bleek dat mannen veel meer schoenen kopen dan enkele jaren geleden.

Minstens één paar schoenen

Klaar voor enkele harde cijfers? De markt van de herenschoenen is over het Kanaal tegenwoordig 4,8 miljard euro waard. Dat is meteen een stijging van 31 procent in vergelijking met 2015. Bij de verkoop van vrouwenschoenen staat de teller op zo’n 6,1 miljard euro. Oké, we blijven dus nog steeds de schoenkampioen, maar de kloof met onze mannen verkleint op die manier wel. Bij de jongeren zijn het trouwens zelfs de mannen die de fakkel overnemen. Bij die 16- tot 24-jarigen shopte 95 procent van de heren vorig jaar minstens één paar schoenen, terwijl dat bij vrouwen slechts 90 procent was. Horen we daar nog commentaar? 😉

Ook wat het budget betreft, is er een opmerkelijk verschil vast te stellen. Mannen tellen gemiddelde 77,28 euro per paar neer, terwijl vrouwen maar 63,25 euro spenderen. Een mogelijke verklaring daarvoor? Vrouwen laten zich sneller verleiden door een solden item en nemen ook sneller genoegen met een budgetvriendelijker lookalike. ‘Herenschoenen zijn de laatste jaren trouwens fors in opmars’, zo vertelt CEO Wouter Torfs van de gelijknamige schoenenwinkel aan Het Laatste Nieuws. ‘Mannen willen net zo graag kunnen afwisselen en een passende schoen bij elke outfit hebben. Dat de heren meer merkentrouw zijn zoals uit de studie blijkt, kan ik ook bevestigen. Als een man op straat merkt dat er veel mannen op Nikes of Adidassen rondlopen, dan wil hij dezelfde’, besluit Torfs.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.