Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© photonews

'We willen zo de verschillende soorten schoonheid die er zijn weerspiegelen.'

Mattel lanceert een Barbie met een huidaandoening en een zonder haar

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Het schoonheidsideaal is anno 2020 al lang niet meer: slank, lang blond haar en blauwe ogen. Mattel speelt daar op in met hun Barbies. De poppen hebben rondere vormen, verschillende haarstijlen en huidtypes. De allernieuwste exemplaren komen nu met een huidaandoening of zijn kaal.


Speelgoedproducent Mattel bracht in 2016 de ‘Fashionistas’-lijn op de markt. Het was een broodnodige update voor hun populaire Barbies die daarvoor eigenlijk altijd superslank waren en lange, blonde lokken en blauwe ogen hadden. Deze poppen zijn een meer realistische weergave van de hedendaagse vrouw. Ze hebben nu dan ook ronde vormen, verschillende huidtinten en verscheidene haarstijlen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De diversiteit van deze nieuwe Barbies werd wereldwijd heel enthousiast onthaald en daarom besloot Mattel begin vorig jaar twee nieuwe poppen aan hun gamma toe te voegen: eentje in een rolstoel en eentje met een beenprothese. ‘Onze Barbie-lijn bevat poppen met lichamelijke handicaps‘, aldus Kim Culmone, onderdirecteur van Mattel. ‘We hopen zo een betere weerspiegeling van de huidige maatschappij te bieden aan alle kinderen.’

Vitiligo


Mattel gaat nu verder met deze trend en lanceert opnieuw twee nieuwe Barbies. Dit keer heeft een pop vitiligo, een huidaandoening waarbij de huid en het haar pigment verliezen en waarbij melkwitte plekken ontstaan. Onder andere het wereldbekende topmodel Winnie Harlow heeft deze huidziekte. Een andere pop zal dan weer volledig kaal zijn (zie onderste foto, helemaal in het midden).

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Net zoals in 2019 is er opnieuw een pop met een beenprothese, maar de Barbie heeft deze keer een donkere huidskleur en de prothese zelf komt in een gouden kleurtje. ‘We willen de diversiteit bij onze Barbies alleen maar vergroten en zo de verschillende soorten schoonheid die er zijn weerspiegelen’, vertelt Lisa McKnight, senior vice-president en wereldwijd het hoofd van Barbie.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '