Home Lifestyle Mattel lanceert een Barbie met een huidaandoening en een zonder haar

Mattel lanceert een Barbie met een huidaandoening en een zonder haar

'We willen zo de verschillende soorten schoonheid die er zijn weerspiegelen.'

barbie
© photonews

Het schoonheidsideaal is anno 2020 al lang niet meer: slank, lang blond haar en blauwe ogen. Mattel speelt daar op in met hun Barbies. De poppen hebben rondere vormen, verschillende haarstijlen en huidtypes. De allernieuwste exemplaren komen nu met een huidaandoening of zijn kaal.

Speelgoedproducent Mattel bracht in 2016 de ‘Fashionistas’-lijn op de markt. Het was een broodnodige update voor hun populaire Barbies die daarvoor eigenlijk altijd superslank waren en lange, blonde lokken en blauwe ogen hadden. Deze poppen zijn een meer realistische weergave van de hedendaagse vrouw. Ze hebben nu dan ook ronde vormen, verschillende huidtinten en verscheidene haarstijlen.

De diversiteit van deze nieuwe Barbies werd wereldwijd heel enthousiast onthaald en daarom besloot Mattel begin vorig jaar twee nieuwe poppen aan hun gamma toe te voegen: eentje in een rolstoel en eentje met een beenprothese. ‘Onze Barbie-lijn bevat poppen met lichamelijke handicaps‘, aldus Kim Culmone, onderdirecteur van Mattel. ‘We hopen zo een betere weerspiegeling van de huidige maatschappij te bieden aan alle kinderen.’

Vitiligo

Mattel gaat nu verder met deze trend en lanceert opnieuw twee nieuwe Barbies. Dit keer heeft een pop vitiligo, een huidaandoening waarbij de huid en het haar pigment verliezen en waarbij melkwitte plekken ontstaan. Onder andere het wereldbekende topmodel Winnie Harlow heeft deze huidziekte. Een andere pop zal dan weer volledig kaal zijn (zie onderste foto, helemaal in het midden).

View this post on Instagram

Stargazing 🔭

A post shared by ♔Jamaican Canadian♔ (@winnieharlow) on

Net zoals in 2019 is er opnieuw een pop met een beenprothese, maar de Barbie heeft deze keer een donkere huidskleur en de prothese zelf komt in een gouden kleurtje. ‘We willen de diversiteit bij onze Barbies alleen maar vergroten en zo de verschillende soorten schoonheid die er zijn weerspiegelen’, vertelt Lisa McKnight, senior vice-president en wereldwijd het hoofd van Barbie.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.