Home FASHION & BEAUTY Beauty MEI PLASTICVRIJ: 7 populaire cosmeticamerken die kiezen voor milieuvriendelijke verpakking

MEI PLASTICVRIJ: 7 populaire cosmeticamerken die kiezen voor milieuvriendelijke verpakking

'Belangrijk is het product dat binnenin zit. Die luxueuze verpakking gaat nadien toch gewoon de vuilnisbak in.'

Neem jij deel aan Mei Plasticvrij? Dan ben je waarschijnlijk nog volop aan het uitzoeken waarop je allemaal moet letten. Vergeet niet dat wat je in de badkamer gebruikt, daar ook bij hoort. Dit is dus hét moment om je te verdiepen in milieuvriendelijke beautyproducten. Dit zijn onze favoriete cosmeticamerken die hard werken aan ecologische verpakking en zo weinig mogelijk afval creëren.

1. Yves Rocher

Je was je er misschien niet van bewust, maar milieubescherming is bij Yves Rocher al sinds het begin van hun bestaan een belangrijk doel. Onlangs gaven ze de verpakkingen van hun producten een make-over volgens het ecodesign. De douchegels en shampoos werden geconcentreerder, waardoor je er minder van nodig hebt en de flesjes dus ook kleiner kunnen. Daarnaast ontwierpen ze ook een flacon dat uit één stuk bestaat. Resultaat: minder productie van plastic en minder afval.

Christine Delfaut, communication manager bij Yves Rocher, moedigt ons aan om voor beautyproducten te kiezen die ecologisch verpakt zijn. ‘Mannen gaan ervan uit dat een auto van betere kwaliteit is als hij zware deuren heeft. Wij vrouwen hebben hetzelfde met lipsticks en poederdozen: als een product weinig weegt, denken we automatisch dat het minder kwalitatief is. Niets is minder waar. Enkel het product dat binnenin zit, is van belang. Die luxueuze verpakking gaat nadien toch gewoon de vuilnisbak in’, vertelt Delfaut.

Reinigingsgel – € 6,90 – Yves Rocher.

2. Lush

De handgemaakte verzorgingsproducten van Lush bevatten niet alleen veel natuurlijke ingrediënten, ze worden ook ecologisch verpakt. De keten beperkt het gebruik van verpakkingen – denk maar aan hun Naked Shower Gel – en motiveert consumenten om lege potjes terug naar de winkel te brengen, zodat ze hergebruikt kunnen worden.

Antiope Naked Shower Gel – € 16,50 – Lush.

3. L’Oréal Professionnel

Met hun nieuwe Botanéa-lijn motiveert L’Oréal Professionnel kappers niet alleen om 100 % plantaardige kleuringen te gebruiken bij hun klanten, de gloednieuwe producten zitten ook verpakt in een ecodesign. De natuurlijke poeders worden bewaard in hervulbare kubussen en de kappers krijgen het product aangeleverd in zakjes die gemaakt zijn van FSC-gecertificeerd papier (Forest Stewardship Council). Als de kubus 12 keer hergebruikt wordt, kan er maar liefst 72 % bespaard worden op grondstoffen die nodig zijn voor de productie van verpakking.

Botanéa, beschikbaar bij L’Oréal Professionnel-kapsalons.

4. RMS Beauty

RMS is een internationaal bekend make-upmerk dat focust op organic beauty. De producten zijn niet alleen milieuvriendelijk, maar ook zachtaardig en goed voor de gezondheid. RMS gebruikt voor zijn verpakking uitsluitend biologisch afbreekbare, recycleerbare of herbruikbare materialen. Zo zit hun iconische ‘Un’ Cover Up Concealer in een glazen potje, omdat glas een veel minder grote impact heeft op het milieu dan plastic.

‘Un’ Cover Up Concealer – € 40 – RMS via www.biotylab.com.

5. Aveda

Ook bij Aveda is milieuvriendelijke verpakking een van de belangrijkste pijlers. Het merk maakt gebruik van plantaardig plastic of materiaal dat gerecycleerd wordt uit afval van consumenten. Maar liefst 85 % van de flessen en flacons die worden verdeeld, zijn gemaakt van gerecycleerd consumentenafval. Het bioplastic dat ze gebruiken, is een biopolyethyleen dat voornamelijk uit suikerriet wordt gehaald en is voor 96 % plantaardig. Daarnaast motiveert Aveda zijn klanten om lege verpakkingen terug naar hun winkels of instituten te brengen, zodat de verpakking gerecycleerd kan worden. Leuk om te weten: ook Feed My Lips, de nieuwste lipstickcollectie van Aveda, is helemaal plasticvrij.

Feed My Lips Lipstick – € 22 – Aveda.

6. The Body Shop

The Body Shop is een van de bekendste cosmeticaketens die streeft naar een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Zo’n 58 % van de verpakkingen wordt geproduceerd zonder gebruik van fossiele brandstoffen. Het doel is om dat percentage tegen 2020 te verhogen naar 70 %. Daarnaast trachten ze zo veel mogelijk gebruik te maken van gerecycleerde materialen in hun petflessen en glazen verpakkingen. Ook de verpakking van de nieuwste collectie Elixirs of Nature bestaat uit gerecycleerd materiaal. De stopsels zijn gemaakt van FSC-hout (Forest Stewardship Council).

Elixirs of Nature ‘Kahaia’ Eau de Parfum – € 42 – The Body Shop.

7. Rituals

Rituals heeft onlangs zijn volledige gelaatsverzorgingsgamma opnieuw uitgebracht en hield daarbij in de eerste plaats rekening met duurzaamheid en het milieu. De dag- en nachtcrèmes en een aantal gezichtsmaskers zitten in glazen potten die navulbaar zijn met capsules. In de plaats van hem na gebruik weg te gooien, hou je de pot dus gewoon bij en koop je er een nieuwe capsule voor.

Hydrating Overnight Cream – € 25,50 – Rituals.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.