Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© getty

Zo zal je bijvoorbeeld op lotion het zinnetje 'Voor een normale tot droge huid' niet meer terugvinden.

Beautygigant Unilever schrapt woord ‘normaal’ van schoonheidsproducten

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Beautygigant Unilever trekt eindelijk de kaart van inclusiviteit en zal het woord ‘normaal’ niet meer gebruiken op zijn schoonheidsproducten. ‘Het is een belangrijke stap naar een meer inclusieve definitie van schoonheid’, aldus het bedrijf.


Unilever, het Brits bedrijf dat onder meer Dove, Rexona en Sunlight maakt, voert een drastische verandering door bij de verpakkingen. Op veel shampoos of lotions kon je tot op heden de beschrijving voor een normale huid of voor normaal haar lezen. Dat is voorgoed verleden tijd, want de beautygigant schrapt het woordje normaal. Het bedrijf hield een opiniepeiling bij tienduizend mensen wereldwijd en daaruit bleek dat meer dan de helft van de ondervraagden vond dat mensen buitengesloten worden als het woord normaal wordt gebruikt om huid of haar te beschrijven.

Meer inclusief


Unilever neemt deze beslissing omdat het meer inclusief wil zijn. Een goeie zet, want de beautygigant kreeg in het verleden al meerdere keren kritiek op de manier waarop het zijn producten aanprees. Zo wijzigde het eerder al de naam van een gezichtscrème in Indië omdat deze de negatieve stereotypes rond een donkere huid in leven hield. Op een andere reclamecampagne van Dove, waarin een zwarte vrouw haar T-shirt uittrok en plots een witte vrouw was, kwam ook een storm van protest.

‘We weten dat we het probleem niet oplossen door het woordje “normaal” te schrappen’, zegt Sunny Jain, president van de afdeling schoonheid en persoonlijke verzorging bij Unilever, aan Reuters. ‘Maar het is een belangrijke stap naar een meer inclusieve definitie van schoonheid.’ Verder belooft Unilever ook dat het zal stoppen met het fotoshoppen van de lichamen en huidskleuren van zijn modellen in reclamecampagnes.

Specifieke kwaliteiten


In praktijk betekent dit dat meer dan honderd merken van Unilever tegen maart 2022 het woord normaal zullen schrappen van hun verpakkingen. Het wordt vervangen door omschrijvingen voor klanten die op zoek zijn naar specifieke kwaliteiten in hun schoonheidsproducten. ‘Normaal tot droog haar’ wordt zo bijvoorbeeld ‘Droog en beschadigd haar’.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '