Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Een werkdag door de bril van Eline De Munck

INTERVIEW – Eline De Munck: ‘Je hebt dromers en doeners. Zelfstandigen zijn beiden’

Iets meer dan een jaar geleden stampte Eline De Munck het succesvolle brillenmerk Odette Lunettes uit de grond. Zij is dan ook het gezicht van Flairs Start to Start-Up Contest. Hoe ziet een werkdag van een ‘start-upper’ eruit?

08:30

08:30

‘Mijn dag begin ik meestal al lopend. Momenteel ren ik zo’n vier
keer per week 7 à 10 km – ik train namelijk voor de marathon van
New York in november. Die ochtendrun is voor mij écht een manier om
mijn hoofd leeg te maken: als ik het niet doe, zou ik zot worden.
Ik ben heel doelgericht en ik daag mezelf graag elke dag opnieuw
uit. En wanneer ik dat doe op lichamelijk vlak, merk ik daar op
professioneel vlak ook de voordelen van.’

09:30

09:30

Up next: mijn mails checken terwijl ik – letterlijk en
figuurlijk – afkoel. Meestal is dit ook het moment waarop ik rustig
neerzit en eet. Helaas geen vers gemaakte granola op mijn tafel, al
maak ik wél mijn eigen versie. Ik meng verschillende soorten
granola van de winkel en pik er vervolgens de dingen uit die ik
niet lekker vind. Zo is-ie wel een béétje homemade, toch?’

10:20

10:20

‘Als ik veel onderweg ben of naar een klant moet, vertrek ik
nooit zonder make-up. Ik vind het belangrijk om een zekere présence
te hebben en verzorgd over te komen. Al heeft ‘Eline goes
dirty
‘ me ook wel geleerd dat een naturelle look heel mooi kan
zijn. Ik ben zelf vooral fan van de 5-minute-make-uplook:
ik moet er goed uitzien, maar het moet ook snel gaan.’

11:45

11:45

‘Vaak verwachten mensen niet dat ik alles zelf doe. Meer zelfs:
ze zijn soms gewoonweg verbaasd als ik zelf naar het postkantoor
ga. Het geld groeit niet aan de bomen, hé. Bij Odette Lunettes
worden ook gewoon fouten gemaakt, en dan moet ik weleens een
onverwacht ommetje maken. Dat is niet leuk voor de klanten, want
dan moeten ze wachten. Maar die klanten bel ik gewoon zelf op om
het op te lossen, en ik merk dat dat gewaardeerd wordt.’

12:00

12:00

‘Ons service center is onmisbaar voor de werking van Odette
Lunettes. Het is de plaats waar onder andere bestellingen verwerkt
worden. Ik breng hier ook brillen naartoe die bijvoorbeeld moeten
aangepast of bijgeslepen worden. Ook ligt hier een stock van mijn
brillen, die ik kom ophalen voor ik naar een klant moet gaan.’

14:45

14:45

‘Vroeger belde ik zelf aan bij optiekers in de hoop dat ze
Odette Lunettes wilden verkopen. Nu zijn die rollen omgedraaid. Ik
word regelmatig gecontacteerd door optiekers met de vraag om Odette
Lunettes bij hen aan te bieden. Ik ga dan langs met mijn
gigantische trolley vol monturen, zonnebrillen én briljuwelen. Het
is een hele lading, ja!’

15:00

15:00

‘We willen Odette Lunettes vooral aanbieden bij optiekers die
niet alleen standaardmerken verkopen. Ik ga altijd zelf langs bij
potentiële klanten. Zo kan ik de zaak persoonlijk leren kennen. Ik
ken ook echt iedere optieker met wie ik samenwerk bij naam en ik
bel ze zelf op wanneer er iets besproken moet worden. De
samenwerking is zeer hecht, en zo heb ik dat het liefst.’

17:00

17:00

‘Interviews geven is part of the job. Vaak doe ik die
telefonisch, soms zelfs in de auto. Time is money, dus de
uren onderweg gebruik ik ten volle. De beelden worden vaak op een
ander moment gemaakt. Ik doe dan een snelle touch up en wissel
eventueel van bril. Een voordeel van slecht zien? Elke foto die van
mij gemaakt wordt, is een beetje reclame voor Odette Lunettes.
Daarna is het vaak nog even tijd voor mijn mails. Maar ik plan ook
rustmomenten in. Je hebt maar vierentwintig uur in een dag, hebt
maar twee handen, bent maar één persoon. Je moet je werk ook kunnen
neerleggen.’

Foto's: Tine Schoemaker

 

Start je eigen start-up!

Flair en ING gaan op zoek naar steengoede ideeën. Schrijf je snel in voor onze Start-up Contest.

 

Powered by:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content