Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Flair

10 efficiënte manieren om extra feestkilo’s te vermijden

We feesten wat af in december, maar dat zien we liever níét op de weegschaal nadien. Goed nieuws: met deze tips komt je figuur de feesten ongehavend door.

We letten het hele jaar door al op onze lijn. Daarom is het zo fijn om tijdens de feestdagen schaamteloos te genieten. Toch duikt altijd weer dat schuldgevoel op. Om een kilo aan te komen moet je in een week tijd 9000 kcal extra opeten bovenop wat je nodig hebt. Een keer genieten zonder na te denken kan dus geen kwaad.

 

  1. Voorbereiding is een must. En daarmee bedoelen we niet dat je jezelf de dag voor een feest moet uithongeren, integendeel. Zorg dat je al gegeten hebt, want wie een hele dag vast, gaat ’s avonds meestal te veel eten ter compensatie. Bovendien vertraagt het je metabolisme, waardoor je meer vet opslaat.

     

  2. Op feestjes vloeit de drank rijkelijk, en laat dat nu net de manier zijn om minder te snacken. Tenminste, als je voor water of lightfrisdrank kiest, natuurlijk. Regelmatig je glas leegdrinken zorgt ervoor dat je minder geneigd bent om je vol te proppen met calorierijke snacks.

     

  3. Toch zin in een glaasje alcohol? Goed nieuws: een halfuur cadeaus inpakken levert je 120 kcal of een goed gevuld glas droge witte wijn op.

     

  4. Ga je voor een makkeljke workout met je lover? Sleur hem dan onder de maretak, want twee keer een kwartiertje kussen levert je 30 kcal – of een half glas cava – op.

     

  5. Maak gebruik van de privacy van het toilet en blijf twintig seconden gehurkt boven de wc-pot hangen met erna een pauze van tien seconden. Doe dat acht keer en herhaal om het uur. Simpel, maar héél effectief, zeker vlak voor je gaat eten. Zo zorg je ervoor dat koolhydraten niet opgeslagen worden als vet, maar wel als spieren. Zolang je niet overdreven gaat  schransen, natuurlijk

     

  6. Zin in een hapje? Knoop een gesprek met iemand aan om je aandacht af te leiden. Zolang je gesprekspartner niet in de buurt van de desserttafel staat, verbrand je 46 kcal door een uur te kletsen. En laat dat nu nét een handvol paprikachips waard zijn.

     

  7. Wist je dat bladerdeeg (379 kcal per 100 gr) bestaat uit laagjes deeg, afgewisseld met pure boter? Vermijd dus die vette warme hapjes en ga liever voor rauwkost of een handje ongezouten nootjes. Die bevatten gezonde, plantaardige vetten. Tip! Bied de gastvrouw aan om mee te helpen koken en zorg zelf voor gezonde aperitiefhapjes.

     

  8. Ook als je neerzit, kan je trainen. Tik tijdens een saai gesprek 25 keer met elke voet tegen de grond. Daardoor mag je 25 tot 30 kcal aftrekken van je maaltijd. Een lang gesprek? Doe de oefening dan vier keer, en je mag jezelf belonen met een glaasje martini. Wedden dat dat het gesprek draaglijker maakt? Wist je dat mensen met een tic nerveux dagelijks tot 350 kcal meer verbranden?

     

  9. Vast ritueel bij een feestje: meteen de ruimte scannen voor een zitplekje. Probeer in plaats daarvan om veel rond te lopen. Bied de gastvrouw hulp aan in de keuken. Je gebaar wordt zeker geapprecieerd en jij verbrandt ongeveer 40 kcal – dat is een toastje met krabsla – per kwartier dat je afwast.

     

  10. Nog zin in een dessert? Doe maar, op voorwaarde dat je je daarna helemaal laat gaan op de dansvloer. Een halfuurtje shaken levert je een verlies van maar liefst 195 kcal op. Dat is het equivalent van een royaal stuk brownie. Mmmm, dansen!

 

Met dank aan diëtiste Lynn De Merlier en personal trainer Bert Hendrickx van CrossFit

 

Een écht kerstgevoel krijg je in een van deze 23 kersttruien.

Heb je nog geen kerstballen? Wij zochtten 34 grappige exemplaren uit.

Deze 25 cadeautjes geef je jezelf cadeau met kerst.

Met deze 56 kleine cadeautjes onder de € 15 sla je de bal nooit mis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content