Home Columns COLUMN: ‘Wij millennials gaan voor authentiek eten. Reizigersdiarree is hip en de...

COLUMN: ‘Wij millennials gaan voor authentiek eten. Reizigersdiarree is hip en de pot in de riad kan zo op Instagram’

'Mijn millenniallief en ik verblijven in een riad in hartje Marrakesh. Die hebben we uitgekozen om ver weg van alle all-inresorts het échte Marokko te ontdekken.'

© Catherine Kosters

Catherine houdt van haar lief, hotelbedden en ketchup. Tot de dag dat zelfspot een olympische discipline wordt, deelt ze hier elke week haar avonturen.

‘Millennials zijn niet op zoek naar luxe, maar naar authenticiteit.’ De gevleugelde woorden komen uit de mond van een rondborstige Amerikaanse globetrotter en fairtrade-activiste genaamd Kelly. Hoewel ik hokjesdenken haat en nog liever sterf dan mezelf een ‘millennial’ te noemen – alleen ‘hipster’ en ‘influencer’ klinken nog debieler – moet ik haar gelijk geven. We voeren dit gesprek namelijk op het zonovergoten dakterras van een riad in hartje Marrakesh. Die hebben mijn millenniallief en ik uitgekozen om ver weg van alle all-inresorts het échte Marokko te ontdekken.

Ons boetiekhotelletje ligt pal in de oude medina, heeft maar vijf kamers en wordt uitgebaat door een niet-zo-Marokkaans-maar-toch-superauthentiek Frans koppel. Elk detail klopt, van het rijkelijk versierde pleisterwerk tegen de muren tot de mand vol oriëntalistische detectiveromans in de openluchtlobby. Als we de deur uitgaan, proberen we de platgetreden paden te vermijden, zoals het kinderen van onze tijd betaamt en Kelly het graag heeft. We verkiezen vage tips van locals boven de adresjes in onze reisgids. In de soeks laten we grote drommen toeristen voorgaan en slaan we af in smalle steegjes, op zoek naar pure arganolie en een paar puntige babouches dat nog niet iedereen heeft.

Om ons Marokkaanse maal door te spoelen bestellen we mierzoete thee in plaats van rosé, want het is ramadan en wij respecteren de gebruiken van dit land. Al kan het feit dat dit etablissement tijdelijk geen alcohol serveert, er ook mee te maken hebben.

Die avond schuiven we aan in een ouderwets restaurant waar we lachen wanneer de tafel naast ons pasta bestelt en we zelf resoluut voor de couscous gaan. Niet de veilige westerse variant, maar een exotische schotel met tonnen smaak en een aanzienlijke kans om de rest van de nacht op het toilet door te brengen. Geen probleem voor deze moedige – vooruit dan – millennials. Reizigersdiarree is the new black en de pot in de riad kan zo op Instagram. Om ons Marokkaanse maal door te spoelen – pun unintended – bestellen we mierzoete thee in plaats van rosé, want het is ramadan en wij respecteren de gebruiken van dit land. Al kan het feit dat dit etablissement tijdelijk geen alcohol serveert, er ook mee te maken hebben.

De volgende dag flaneer ik opnieuw door de straten in mijn meest etnische maxi-jurk en word ik aangesproken door een oud vrouwtje. Ze wijst naar mijn rijkelijk versierde sandalen en vraagt waar ik die heb gekocht. Met schaamrood op de wangen antwoord ik: ‘In België.’ De naam van een welbepaalde winkelketen op de Meir laat ik bewust achterwege. Millennials houden van authenticiteit, maar ook van koopjes. Laat Kelly het niet horen.

I actually don't have this thing with floors, I just really like the shoes ? #yallknowthehashtag #pompomeverything

A post shared by Catherine Kosters (@ckosters_) on

Deze column verscheen in Flair op 20 juni 2017.