Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Céline Schraepen & Talisa Loup

We hebben een buffer opgebouwd en niet zomaar eentje, want moest Instagram ooit wegvallen, kunnen we nog steeds van onze kledinglijn Totallytwo leven.

#INFLUENCERS @talisalo en @celineschh: ‘Mensen lijken soms geobsedeerd te zijn door onze bankrekening’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist


Nog geen 10 jaar geleden werd Instagram voor het eerst gepitcht. Vandaag kunnen we ons geen leven meer zonder het socialmediakanaal inbeelden. Voor sommigen is het een tijdverdrijf, terwijl anderen de ambitie hebben om er beroemd mee te worden en nog anderen dat doel allang bereikt hebben. Maar hoe leuk is het nu écht om influencer te zijn? En is het überhaupt een wereldje waar we deel van willen uitmaken? Het olijke duo en oude rotten in het vak Talisa Loup (28) en Céline Schraepen (28) horen bij de top van België.


Hartsvriendinnen Talisa (@talisalo) en Céline (@celineschh) verzamelden op zeven jaar tijd samen bijna 1 miljoen (!) volgers en hebben naast hun succesvolle carrière op Instagram twee webshops die ze samen runnen. Alsof dat nog niet genoeg is, hebben ze beiden een goed draaiend YouTube-kanaal, een eigen kledinglijn Totallytwo (@totallytwo) en heeft Céline ook samen met haar vriend nog een extra Instagramaccount @nicefamily_ en een speelse peuter om op te voeden. Hoe houden ze dat in godsnaam vol? Ze leggen het ons zelf uit.



Céline en Talisa, jullie zijn nu razend populair met jullie Instagramaccounts, maar hoe zag jullie leven eruit voor Instagram? 

Céline: ‘Schrik niet, maar ik werkte als leerkracht! Dat is natuurlijk iets helemaal anders dan werken als zelfstandige influencer (lacht). Ik kreeg toen ook wel al een aantal aanbiedingen, maar niet in die mate dat ik er van kon leven. Ik stond heel graag voor de klas, maar had het gevoel dat ik toch niet helemaal mezelf kon zijn. Ik ben altijd heel creatief geweest, maar kon bijvoorbeeld niet met een gescheurde jeans naar het werk trekken. Die kleine dingen deden mij beseffen dat ik mijn geluk misschien toch eerst ergens anders moest gaan zoeken. Ik kan tenslotte binnen 20 jaar nog altijd terug voor de klas gaan staan.’

Talisa: ‘Ik heb fotografie gestuurd en werkte voordat ik zelfstandige werd in een kledingwinkel. Daar kon ik gelukkig wel mezelf zijn, maar ik heb toch niet al te lang getwijfeld om ook de carrièreswitch te maken.’

https://www.instagram.com/p/B5f6Acchv5w/

 

Het is niet zo dat jullie van de de ene dag op de andere besloten om influencer te worden, of wel? 

Talisa: ‘Neen, dat zeker niet. Het gebeurde eerder toevallig. We werden bijna vijf jaar geleden gecontacteerd door een productiebedrijf. We waren toen wel al heel lang actief met Instagram bezig. Dat bedrijf stelde voor om samen te werken. Ze zouden onze mails op zich nemen en zich ontfermen over bepaalde deals. We zijn uiteindelijk met hen in zee gegaan, maar besloten een klein jaar later dat we heft toch liever in eigen handen namen.’

Hoezo? 

Céline: ‘We hadden de touwtjes plots niet meer in handen en hadden het gevoel dat we onze persoonlijke touch aan het verliezen waren. We zijn zo zelfs een aantal grote partners verloren, omdat zij het fijner vonden om met ons en niet met een tussenpersoon te communiceren.’

Maar jullie wisten wel meteen dat jullie wilden samenwerken? 

Talisa: ‘We zijn al sinds ons tiende beste vriendinnen en droomden er altijd al van om samen te werken, dus het was voor ons eigenlijk een evidentie dat het een gezamenlijk project zou worden. Ik denk zelfs dat ik er op mijn eentje nooit zou aan begonnen zijn.’

Het lijkt er een beetje op dat mensen geobsedeerd zijn door onze bankrekening net omdat de media daar zo’n vertekend beeld over geven.


En was het dan ook zo’n logische stap om ook nog een eigen kledinglijn op de markt te brengen? 

Talisa: ‘Cru gezegd: als Instagram ooit crasht of offline gehaald wordt, stopt het niet voor ons. We hebben een buffer opgebouwd en niet zomaar eentje, want moest Instagram ooit wegvallen, kunnen we beiden nog steeds fulltime van onze kledinglijn Totallytwo leven. Het was altijd al onze droom om een eigen webshop op te richten, maar het was anderzijds ook een slimme zet. Nu we nog “populair” zijn, kunnen we er maar beter van profiteren, toch?’

Jullie kunnen dus wel degelijk van Instagram leven, maar vinden jullie het niet vervelend hoe sommige media in het wilde weg speculeren over hoeveel jullie verdienen? 

Céline: ‘Ik kan mij daar heel hard aan ergeren, vooral omdat er tijdens élk interview gevraagd wordt hoeveel ik verdien. Aan een random dokter, advocaat of kassierster vraag je dat toch ook niet? Het lijkt er een beetje op dat mensen geobsedeerd zijn door onze bankrekening net omdat de media daar zo een vertekend beeld over geven. Ze doen alsof wij bakken geld verdienen, terwijl dat helemaal niet zo is. Wij zijn ondernemers en de ene maand hebben we misschien tien opdrachten en de volgende maand maar een. Hoeveel we elke maand verdienen, weten we dus eigenlijk zelf nooit. We roll with it. Wij moeten ook gewoon zien dat we op het einde van de maand onze rekeningen betaald krijgen.’

https://www.instagram.com/p/B7vh3rGpJ4e/

Er bestaat niet alleen een vertekend beeld over jullie loon, toch? 

Céline: ‘Jammer genoeg niet. Mensen oordelen razend snel en denken vaak dat wij trutjes met grote borsten en een dikke laag make-up zijn, maar dat proberen we toch een beetje te ontkrachten.’

Talisa: ‘Het gebeurt zelfs regelmatig dat mensen mij in het echt tegen het lijf lopen en zeggen: “Oh, jij bent helemaal geen poppemieke” of “Je ben toch sympathieker dan ik dacht”. Maar dat zijn gewoon vooroordelen die bij de job horen, net zoals ook andere jobs bepaalde vooroordelen met zich meebrengen. Ik kan daar intussen wel mee leven.’

Mensen oordelen razend snel en denken vaak dat wij trutjes met grote borsten en een dikke laag make-up zijn.


Jullie mogen naar heel wat evenementen en optredens, naar het buitenland reizen, ... Blijft dat allemaal wel leuk om te doen? 

Céline: ‘Soms wordt het echt heel veel. Wij kunnen natuurlijk ook niet zomaar verlof nemen en een week lang niets posten. Dat gaat gewoonweg niet. Ik heb dan ook nog eens een baby waarvoor ik moet zorgen en waarmee ik zoveel mogelijk tijd wil doorbrengen. Als ik ’s avonds een event heb, haat ik het om hem niet in zijn bedje te kunnen leggen.’

Hebben jullie er dan nog nooit over nagedacht om iemand in dienst te nemen? 

Talisa: ‘Onze socialmediakanalen geven we niet graag uit handen, omdat we die zo persoonlijk mogelijk willen houden. Maar onze webshop, dat is natuurlijk een ander verhaal. We zijn daar nog altijd heel graag mee bezig, want alles wat je zelf doet, doe je nu eenmaal beter, maar er is een “maar”. Als we verschillende evenementen hebben of voor een bepaald event naar het buitenland moeten, is het echt wel puzzelen om alles rond te krijgen. Mensen zijn heel ongeduldig en willen hun pakjes zo snel mogelijk ontvangen, maar wij kunnen dat bijna niet meer volgen. We denken er dus wel aan om op lange termijn iemand in dienst te nemen om dat te onderhouden.’

Op YouTube maken we wél tijd om te zeggen waarom we ons niet goed voelen of durven we weleens te tonen hoe we ‘s ochtends met een verkeerd been uit bed stappen.


Lukt het dan eigenlijk nog wel om jullie laptop, camera of gsm eens een uurtje aan de kant te leggen? 

Talisa: ‘Dat we verslaafd zijn aan onze smartphone ga ik zeker niet ontkennen, maar we kiezen uiteindelijk volledig zelf wanneer we willen werken en wat we wel en niet op Instagram willen delen. We kunnen dus wel degelijk afstand nemen van onze job. De video’s en foto’s die we posten tonen uiteindelijk ook maar een heel klein deeltje van wat we overdag doen.’

En Céline, was het voor jou dan moeilijk om te bepalen of je jouw zoontje ook in beeld zou brengen? 

Céline: ‘We hebben er lang over nagedacht, maar uiteindelijk maakt Noah deel uit van ons leven en daar zijn we trots op. Als hij later zegt dat hij niet meer op mijn feed wil staan, zal ik dat natuurlijk wel gewoon respecteren.’ 

Maar jullie vinden het wel belangrijk om af en toe ook eens een bad day met jullie volgers te delen, niet? 

Céline: ‘Dat is eigenlijk de reden waarom we allebei een YouTube-kanaal opgericht hebben: we wilden iets meer bieden. Op Instagram delen we graag mooie plaatjes, omdat we het gewoonweg niet leuk vinden om lelijke foto’s te delen, niemand trouwens. Op YouTube maken we wél tijd om te zeggen waarom we ons niet goed voelen of durven we weleens te tonen hoe we ‘s ochtends met een verkeerd been uit bed stappen.’

https://www.instagram.com/p/B54739qn1Xc/

En TikTok? Proberen jullie daar ook mee te experimenteren?

Talisa: ‘Ik moet zeggen dat ik die app wel heb, maar ik zie daar eigenlijk vooral jonge mensen op verschijnen, dus het zegt mij voorlopig weinig. Ik denk trouwens dat Instagram ook die trend uiteindelijk weer zal overschaduwen, net zoals dat bij Snapchat het geval was. Ik denk dus niet dat we ons ook daar nog eens in moeten verdiepen, zeker niet omdat onze doelgroep daar totaal geen baat bij heeft. ‘

Mag ik wel zeggen dat jullie tot de grootste influencers van België behoren? 

Céline: ‘Ja, dat gaan we we zeker niet ontkennen. We noemen onszelf ook weleens de OG’s, oftewel de oudere generatie (lacht). En daar zijn we best wel trots op. We hadden nooit zelfs nog maar durven dromen over wat we vandaag allemaal al verwezenlijkt hebben. Ik ben dan ook oprecht heel fier op het feit dat ik zo’n business woman geworden ben.’

https://www.instagram.com/p/B7ojtSQBrIn/?igshid=1ete0sd8rqyis

 

Meer influencers:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '