Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© supercontent

'Wij zijn geen personality's, wij zijn content creators. We zijn dus grappig in de dingen die we maken, niet om wie we zijn.'

Pieterjan en Jeff van Supercontent: ‘We zijn nog geen sekssymbolen’

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist


Pieterjan Marchand (27) en Jeff Bronder (32) maken op hun YouTube-kanaal Supercontent satirische filmpjes en grappige covers die inspelen op de actualiteit. Ze waren ook al te zien in ‘Iedereen Beroemd’ op Eén en in ‘De Cooke & Verhulst Show’ op Play4. ‘We nemen onszelf allemaal wat te serieus. Wij doen net het tegenovergestelde‘, aldus Pieterjan en Jeff.


Een Bruggeling en een Aalstenaar, het lijkt misschien een vreemde combinatie, maar het wérkt! Pieterjan en Jeff werden wereldberoemd in Vlaanderen tijdens de eerste lockdown dankzij hun ode aan Marc Van Ranst. De bal ging aan het rollen en hun YouTube-kanaal Supercontent werd sindsdien alleen maar populairder. ‘We werkten vroeger samen bij de marketingafdeling van SBS’, vertelt Jeff. ‘We bedachten, schreven en regisseerden verschillende reclamecampagnes en trailers voor onder meer ‘De Mol’, ‘De Slimste Mens ter Wereld’ en ‘Bake-Off’. Ik werkte daar al tien jaar en Pieterjan kwam er zo’n vijf jaar geleden bij.’



Was er direct een klik? 

Jeff: ‘We werkten in kleine teams, dus dan werk je nauw samen en leer je elkaar snel goed kennen. Het ging eigenlijk heel organisch.’

Is er sprake van een echte bromance?

Jeff: ‘We zijn heel goede vrienden. Maar we zien elkaar al zoveel overdag als we filmpjes maken, dat we niet per se nood hebben aan ook nog eens af te spreken in het weekend.’

Pieterjan: ‘In de eerste lockdown zaten we zelfs zeven op zeven samen om filmpjes te maken, dan ben je weleens blij dat je een moment níét op elkaars gezicht hoeft te kijken (lacht).’

Babbelen jullie dan ook over andere dingen dan het werk, over de liefde om maar iets te zeggen?

Jeff: ‘Natuurlijk. Zo gaat Pieterjan binnenkort samenwonen met zijn vriend en ik heb hem goede raad gegeven omdat ik toch wat meer levenservaring heb (lacht). Af en toe kom ik na het weekend ook terug op onze redactie en heb ik een of andere existentiële crisis over wat we met Supercontent gaan doen. Dan praat Pieterjan op me in.’

Pieterjan: ‘We zijn ook op persoonlijk vlak een heel goede match. We kennen elkaar door en door en we hebben eigenlijk geen geheimen voor elkaar. We spenderen zoveel tijd samen dat dat ook onmogelijk zou zijn.’

Hebben jullie soms hevige ruzies of verhitte discussies?

Jeff: ‘Ik denk dat we op anderhalf jaar tijd elkaar twee keer in de haren zijn gevlogen. Dat duurde telkens ook maar vijf minuutjes en dat lag vooral aan mij. Pieterjan heeft heel veel geduld en weet op die momenten dat hij me even gerust moet laten.’

Pieterjan: ‘Onze discussies gaan altijd over onnozele dingen omdat we ook onnozele dingen maken. Als je daar achteraf op terugkijkt, is dat heel belachelijk (lacht).’



 

Dit bericht bekijken op Instagram


 

Een bericht gedeeld door SUPERCONTENT (@__supercontent___)



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Jullie werkten al samen, maar wanneer beslisten jullie om een YouTube-kanaal op te richten?

Pieterjan: ‘We maakten tijdens het vorige WK voetbal een onnozel liedje en gooiden dat op Facebook. Dat ging tot onze grote verbazing viraal en daar werd het zaadje geplant om een eigen account te maken. Ons doel was een online versie maken van het programma ‘Alles Kan Beter’ dat televisiehypes onder de loep nam, maar dan met online content.’

Jeff: ‘Er bestond nog niks dat al die grappige content die je online vindt, uitlicht. Dat was onze eerste insteek. Dat deden we ook voor onze rubriek in ‘Iedereen Beroemd’. Ondertussen maken we reeksen die daar eigenlijk niks meer mee te maken hebben. Dat is geen verrassing, want we veranderen bijna elke maand van gedacht waar we met ons kanaal naartoe willen. Er zijn ook weinig Vlaamse YouTube-kanalen waar we ons aan kunnen spiegelen, dus we moeten alles een beetje zelf uitzoeken.’

We kennen elkaar door en door en we hebben eigenlijk geen geheimen voor elkaar.


Wat is jullie doel met Supercontent? 

Pieterjan: ‘We zijn begonnen tijdens de coronacrisis toen mensen nood hadden aan vertier. En ons doel blijft, ook nu de coronacijfers dalen, mensen doen lachen.’

Is dat welkom in onze huidige, volgens sommigen verzuurde, samenleving?

Jeff: ‘Ik vind niet dat we in een verzuurde maatschappij leven, maar ik heb wel de indruk dat we onszelf allemaal wat te serieus nemen. Wij doen net het tegenovergestelde. We lachen met onszelf en met de mensen die bij ons te gast zijn. Zo kappen we bijvoorbeeld in ons format “Kiekenkotkwis” kippenstront over hun hoofd.’

Pieterjan: ‘Veel van onze gasten zie je ook in andere programma’s terugkomen en dan praten ze over serieuze zaken. Bij ons moet je alles met een knipoog bekijken. Kijk maar naar ons recente filmpje met Ben Weyts, veel mensen hebben dat veel te serieus opgevat.’

Jullie slagen er wel in om bekende gezichten voor jullie camera te krijgen. Zelfs politici zoals Conner Rousseau schuwen jullie formats niet.

Jeff: ‘We proberen de mensen altijd leuk te laten overkomen in onze filmpjes. We lachen hen en onszelf wel uit, maar we brengen ze wel goed in beeld.’

Pieterjan: ‘We hebben ook wel wat connecties door te werken bij SBS.’



 

Dit bericht bekijken op Instagram


 

Een bericht gedeeld door SUPERCONTENT (@__supercontent___)



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Wat was jullie allereerste video? En zijn jullie daar nog trots op?

Pieterjan: ‘Die van het WK was onze eerste video, maar die staat niet op ons YouTube-kanaal. Onze eerste video daar was er eentje waarin we tips gaven om een goede vlog te maken. We zijn daar wel trots op, maar we zijn ondertussen al gegroeid en zouden dat nu niet meer op dezelfde manier aanpakken.’

Jeff: ‘Het is gek om te zien welke evolutie we al maakten sinds die eerste video. De filmpjes die we nu maken, staan dichter bij onszelf. Vroeger schreven we elk een zinnetje uit en nu durven we wel al eens te improviseren op het moment zelf.’

Is Supercontent jullie hoofdberoep?

Pieterjan: ‘Ja. Al beseffen we dat soms nog niet goed. Tijdens de eerste lockdown maakten we een ode aan Marc Van Ranst en die werd meer dan een miljoen keer bekeken. Zo ging de bal aan het rollen en stilletjesaan merkten we dat we hier ons beroep van konden maken.’

Jeff: ‘We maken naast content voor YouTube ook filmpjes voor GoPlay. Die verschijnen dan eerst op die website vooraleer ze op ons kanaal terechtkomen.’

Kunnen jullie overleven van jullie YouTube-kanaal?

Jeff: ‘Onze inkomsten komen gelukkig niet enkel uit YouTube, maar uit onze samenwerking met SBS. Dat geeft wel een bepaalde jobzekerheid. Je kan wel rondkomen met enkel en alleen een YouTube-kanaal, kijk maar naar Acid. Maar dat is in Vlaanderen niet evident.’

Pieterjan: ‘Wij zijn eigenlijk heel atypische YouTubers.’

Als je een eerste blik werpt op onze filmpjes, dan denk je dat ze gewoon een samenraapsel zijn van wat onnozelheden.


Merken jullie dat er soms nogal lacherig wordt gedaan over jullie job als YouTuber?

Pieterjan: ‘Ik merk wel dat ze ons beroep niet altijd serieus nemen. Velen vragen wat we als vaste job doen (lacht). Zo wilde ik onlangs een appartement huren en keek de verhuurder toch even raar als ik uitlegde wat ik als job deed.’

Jeff: ‘Mensen onderschatten ook vaak hoeveel tijd er kruipt in het maken van een filmpje. Als je een eerste blik werpt op onze filmpjes, dan denk je dat ze gewoon een samenraapsel zijn van wat onnozelheden. Maar als je langer of beter kijkt, dan zie je wel hoeveel werk er werkelijk in kruipt.’

Hoeveel tijd kruipt er dan gemiddeld in het maken van een video?

Jeff: ‘Het ziet er onnozel uit, maar het is allemaal wel goed uitgewerkt en we steken er ontzettend veel werk in. Soms zijn we drie dagen op voorhand bezig met tof beeldmateriaal te zoeken en te bekijken om grappige fragmenten te creëren. Dan heb je de opnames en voor het monteren mag je rekenen op vijf à zes dagen per aflevering.’

Zijn de taken binnen Supercontent verdeeld of doen jullie alles samen?

Pieterjan: ‘We hebben dezelfde verantwoordelijkheden, maar in dat anderhalf jaar dat we nu al filmpjes maken, is er wel organisch een bepaalde takenverdeling ontstaan. Ik schrijf bijvoorbeeld meestal de liedjes omdat ik muziekles volgde. Jeff monteert meer omdat hij daar beter in is.’

Jeff: ‘Pieterjan is eigenlijk in alles beter dan ik. Het is een eer om met hem te mogen werken. Ik heb echt al veel van hem geleerd.’

De montage van jullie filmpjes is geniaal. Doen jullie dat helemaal zelf?

Jeff: ‘We monteren zelf veel, maar we krijgen ook hulp van Joppe. Hij is eigenlijk het derde lid van Supercontent. Terwijl wij de ideeën voor de filmpjes uitwerken, voorbereiden en effectief opnemen, houdt hij zich enkel en alleen bezig met de montage. Hij volgt een bepaald script voor het monteren en hij kent onze humor door en door, maar hij is zelf ook creatief genoeg om er eigen elementen in te verwerken. Zo lachen we ons vaak een breuk met moppen die hij er zelf aan toevoegt. We monteren heel flitsend.’

Pieterjan: ‘Soms krijgen we kritiek dat het té veel is, dat we aan overediting doen, maar dat hoort bij onze stijl.’

Zijn er veel takes nodig voor elke video of moet het spontaan blijven?

Pieterjan: ‘In het begin deden we veel dingen opnieuw. Nu gebeurt dat een pak minder. We hebben ook veel formats waarbij het van de eerste keer goed moet zijn. Je kan geen kippenstront over iemand kappen en daarna vragen aan die persoon om een ander T-shirt aan te trekken en zijn of haar haar af te spoelen om die scène nog eens te filmen.’

Jeff: ‘We schrappen wel ontzettend veel. Onze filmpjes duren meestal een tiental minuutjes, maar de opnames daarvan nemen gemakkelijk anderhalf uur tot twee uur in beslag. We laten er veel dingen uit en selecteren enkel de beste momenten.’

Pieterjan: ‘Online werkt ook het beste als je echt bent. Het draait bij ons niet om perfect gepresenteerde video’s, maar om grappige reacties of gezichtsuitdrukkingen. Dat moet spontaan gebeuren, dat kan je niet faken.’



 

Dit bericht bekijken op Instagram


 

Een bericht gedeeld door SUPERCONTENT (@__supercontent___)



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Jullie haalden ook al tv-opdrachten binnen voor onder andere ‘Iedereen Beroemd’ en ‘De Cooke & Verhulst Show’. Is het jullie bedoeling om ooit een eigen tv-programma te maken?

Jeff: ‘Het medium waarop onze content staat, maakt voor ons niet echt uit. Zolang het maar genoeg bekeken wordt. Niemand speelt graag voor een lege zaal.’

Pieterjan: ‘Af en toe op tv komen, is natuurlijk handig om onze naam bekender te maken. Maar we zouden die vrijheid die we online hebben toch wel missen. Op tv moet je je aan een pak meer regeltjes houden, terwijl je online veel meer vrijheid krijgt om uit te proberen welke content je wil maken. Als je een tv-programma maakt dat heel slechte kijkcijfers heeft, dan is de kans klein dat ze voor een volgend project nog een keertje bij jou komen aankloppen. Online kan je heel veel formats uitproberen zonder dat daar grote gevolgen aan vasthangen. Werkt iets niet, dan gooi je het overboord en maak je iets nieuws. We vinden de combinatie zoals het nu is dus ideaal.’

Hoe ziet jullie publiek eruit? 

Jeff: ‘De cijfers van YouTube zijn niet echt betrouwbaar, want sommigen zijn niet ingelogd of zitten te kijken via andere accounts. Maar de meerderheid is mannelijk, zo’n 55 %, en vooral tussen de 18 en 24 jaar. Op Facebook trekken we dan weer vooral vijftigjarige vrouwen aan (lacht).’

YouTube is een heel jong medium. Voelen jullie jullie soms oude ballen tussen accounts zoals Acid en Cemi?

Jeff: ‘Ik ben 32, maar ze schatten me wel altijd een pak jonger (lacht). Bij ons account staat onze content centraal en niet wij als persoon, ik denk dat het daarom niet echt uitmaakt hoe oud wijzelf zijn.’

Pieterjan: ‘YouTube is in Vlaanderen ook nog een pak minder populair dan in Nederland bijvoorbeeld. Bij ons zitten vooral veel jongeren op het platform, terwijl er bij onze noorderburen al evenveel dertigers op actief zijn.’

Dit is niet onze hobby, het is onze job, dus we kunnen het ons niet permitteren om weinig views te krijgen.


Is er iets waar jullie nooit mee zouden lachen of kan alles met humor?

Jeff: ‘Ik vind dat je met alles mag lachen. We zijn soms scherp in onze humor, maar er ligt wel altijd een positief en vrolijk laagje over. We wijzen nooit iemand met de vinger.’

Pieterjan: ‘Zo hebben we in een nieuwe aflevering van “Kiekenkotkwis” ex-miss België Céline Van Ouytsel te gast. Uiteraard gaan we wel wat lachen met het gegeven van die schoonheidswedstrijd, maar we gaan haar nooit persoonlijk aanvallen en we willen haar zeker niet kwetsen.’

Jeff: ‘Voor een ander filmpje deed ik een bikinishoot samen met een influencer. We hebben daarna even getwijfeld of we dit wel zouden posten, want we willen niet seksistisch overkomen. Ze is natuurlijk veel meer dan enkel een bikinimodel, ze is ook een succesvolle onderneemster en een goeie mama. Omdat zij ook volledig achter de video stond, hebben we beslist om het toch online te zetten.’



 

Dit bericht bekijken op Instagram


 

Een bericht gedeeld door SUPERCONTENT (@__supercontent___)



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Liggen jullie wakker van het aantal likes of het aantal abonnees? 

Jeff: ‘Natuurlijk. Dat is ons enige bestaansreden: het aantal views dat we krijgen. Dit is niet onze hobby, het is onze job, dus we kunnen het ons niet permitteren om weinig views te krijgen.’

Pieterjan: ‘We worden er soms zelfs ambetant van dat we daar zo afhankelijk van zijn. Onze gemoedstoestand lijdt daar soms onder.’

Zo ondervind je aan den lijve hoe gevaarlijk het kan zijn voor jongeren die actief zijn op sociale media.

Pieterjan: ‘Amai, dat moet psychologisch zo zwaar zijn. Wij worden professioneel omkaderd en we zijn oud genoeg om te beseffen dat het aantal likes niet altijd evenredig is met de kwaliteit van je content. Er is ook zoiets als een YouTube-algoritme en dat heb je totaal niet in de hand.’

Ik las al een paar keer dat iemand schreef: homo’s. Mij raakt dat natuurlijk iets meer, want Jeff heeft een vriendin en ik heb wel een vriend.


Zijn jullie zelfzeker of is er nog wat werk aan die self-love?

Jeff: ‘We hebben een hoog je-m’en-foutisme-gehalte. Ik sta op enkele filmpjes half bloot en ik denk daar eigenlijk niet te veel bij na. Als je over alles begint te piekeren, dan maak je het jezelf heel moeilijk.’

Kregen jullie al te maken met negatieve commentaren?

Pieterjan: ‘Ja.Ik las al een paar keer dat iemand schreef: homo’s. Mij raakt dat natuurlijk iets meer, want Jeff heeft een vriendin en ik heb wel een vriend. Dat wordt dan als een belediging gezet, terwijl het bij mij waar is én zoiets toch totaal geen scheldwoord zou mogen zijn. Als ik elke dag dergelijke “strandjanet”-verwijten naar mijn hoofd zou krijgen geslingerd, dan zou ik me dat wel aantrekken. Nu kan ik dat plaatsen.’

Jeff: ‘Voor de rest krijgen we op onze persoonlijkheid niet veel commentaar, waarschijnlijk omdat onze filmpjes ook niet gaan over ons als persoon. Toen we Kat Kerkhofs te gast hadden in een van onze filmpjes lazen we haatcomments voor. We hadden die op voorhand opgezocht en de grappige eruit gehaald, want het is schrijnend wat mensen allemaal durven reageren. Geen enkele man krijgt zoveel commentaar als een vrouw. Op dat vlak hebben wij dus geluk.’

En gebeurt ook het omgekeerde: krijgen jullie veel oneerbare voorstellen in jullie dm’s?

Jeff: ‘Wij zijn daar volop op aan het wachten (lacht).’

Pieterjan: ‘Ik kreeg al een aantal keer de vraag om op date te gaan. En ik heb weleens een dickpic gekregen. Maar enkele weken later kreeg ik van een ander account dezelfde piemel toegestuurd, dus het was waarschijnlijk gewoon spam (lacht).’

Jeff: ‘We zijn nog geen sekssymbolen geworden. Ik denk niet dat we populair zijn bij vrouwen en/of mannen als potentiële paringspartners (lacht). Maar wt niet is, kan natuurlijk nog komen.’

Ondertussen zijn jullie wel BV’s geworden.

Jeff: ‘Het is nooit onze bedoeling geweest om zelf op camera te komen. Maar dat is noodzakelijk voor de formats die we maken en we vonden het stom om daar twee acteurs voor in te schakelen. Maar we vinden onszelf niet echt interessant, het draait vooral rond de gasten. Zet ons dus niet in een talkshow of programma om de plezanten uit te hangen, want dat gaat niet werken.’

Pieterjan: ‘Veel YouTubers geven een inkijk in hun leven en worden zo personality’s. Wij zijn geen personality’s, wij zijn content creators. We vertellen of tonen heel weinig over ons eigen leven. Wij zijn grappig in de dingen die we maken, niet om wie we zijn. Ons dagelijkse leven bestaat uit hier op de redactie zitten en dingen bedenken. Dat ziet er allemaal heel saai uit.’

Jeff: ‘Daarom geven wij ook onze mening niet over dingen, dat doen personality’s wel. Niemand ligt wakker van wat Pieterjan en ik vinden van de coronacrisis bijvoorbeeld.’

Worden jullie vaak herkend op straat?

Jeff: ‘We wonen allebei in Brussel, dus daar valt dat wel mee. Door de coronacrisis kwamen we ook nog niet zoveel buiten en als we op straat lopen, hebben we een mondmasker aan. We hebben er dus eigenlijk geen idee van of mensen ons al zouden herkennen.’

Pieterjan: ‘In Antwerpen vroegen er wel al een paar mensen of ze een selfie mochten maken met mij, wat toch een beetje vreemd blijft. Alles wat we doen, gebeurt online en daarom staan we er eigenlijk niet bij stil dat er effectief veel mensen naar ons kijken.’

Jeff: ‘Op terras heb ik soms het gevoel dat iemand naar mij aan het staren is, maar het probleem is dat ik niet weet of dat is omdat ze me herkennen of omdat ik een gigantische puist heb. Je wil jezelf ook niet betrappen op dat soort ijdelheid.’



 

Dit bericht bekijken op Instagram


 

Een bericht gedeeld door SUPERCONTENT (@__supercontent___)



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Met welke BV willen jullie echt nog eens een video maken?

Jeff: ‘Philippe Geubels! En Acid of een bekende YouTuber uit Nederland zoals Bram Krikke. Hij heeft zowat dezelfde stijl als wij, dus het zou tof zijn om eens samen te werken.’

Wie vonden jullie de leukste BV om mee samen te werken?

Jeff: ‘De opname met Jennifer Heylen was superleuk. We hebben toen natuurlijk wel twee flessen wijn leeggedronken (lacht).’

Zijn jullie ook al vrienden geworden met BV’s die te gast waren bij jullie?

Pieterjan: ‘Jeff krijgt geregeld berichtjes van een bepaalde partijvoorzitter...’

Jeff: ‘(lacht) Conner Rousseau, maar sinds ons liedje over zijn partij heeft ie niet meer gestuurd (lacht).’

Pieterjan: ‘Ook met Kat komen we supergoed overeen. We verschillen eigenlijk enorm en toch klikt dat goed.’

Zijn jullie soms onder de indruk of zenuwachtig als er een bekende kop langskomt?

Jeff: ‘Ik heb toch altijd gezonde zenuwen als er een politicus langskomt. Toen we kippenstront over het hoofd van Conner goten, was ik wel even bang dat hij zou rechtstaan en wegwandelen. ‘

Pieterjan: ‘In het begin had ik dat vaker. Vooral omdat ik dacht, en nu eigenlijk nog altijd, dat mensen ons niet kennen.’

Jeff: ‘Ik ben veel zenuwachtiger als we in een programma zitten waar ze ons plots een micro onder de neus steken om een vraag te stellen zoals in “De Cooke & Verhulst Show”. Ik vind het een veilige haven om binnen ons eigen YouTube-universum te blijven en daar niet te veel naast te doen.’

Omdat mensen automatisch van jullie verwachten dat jullie grappig zijn?

Jeff: ‘Ja. Terwijl de moppen die we nu maken vooral voortvloeien uit de reacties van onze gasten. Het is niet dat we zelf de allergrootste moppenmakers zijn.’

Pieterjan: ‘Het hangt eigenlijk volledig af van onze gasten of we een goed filmpje hebben of niet. Alle eer gaat naar hen.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '