Home Body & Mind Wil je beginnen lopen in 2016? Vermijd dan deze 6 fouten.

Wil je beginnen lopen in 2016? Vermijd dan deze 6 fouten.

Lopen is voor velen de ideale workout: er is geen ellenlange lijst 'benodigdheden', je kan het eender waar en wanneer doen, en je hebt er geen sportbuddy voor nodig (al maakt dat het sporten altijd wel aangenamer). Dus kunnen we alleen maar zeggen: doen! Maar probeer dan deze fouten wel te vermijden.

Fout nummer 1: Te oude loopschoenen

Je hebt dan wel niet veel nodig (een ouwe loopbroek en T-shirt ligt vast nog ergens in je kleerkast), toch kan je niet zonder deze aankoop: een paar goeie loopschoenen. Weet je niet goed welk paar voor jou het beste is? Ga dan even langs in een loopwinkel of een goeie sportwinkel, zij geven je vast goed advies. Tegenwoordig kan je gratis een loopanalyse laten maken, waardoor je de beste schoen voor jouw voet en loophouding krijgt. Op die manier vermijd je immers blessures. Oude sportschoenen gooi je best weg na drie jaar of na zo'n 1000 km.
 

Fout nummer 2: Onrealistische doelen

Een nieuwe gewoonte is fantastisch. En de verleiding om de lat wat hoger te leggen is groot. Na 'Start to run'-les nummer 7 overweeg je dan ook geen drie keer per week, maar vijf keer per week te lopen. Of je loopavonden aan te vullen met fietsen, of tennis. Maar net daar ligt de fout: zo'n hoog tempo hou je niet vol en dus ga je sneller afhaken. Bovendien heeft je lijf een rustdag nodig. Wees dus lief voor jezelf en wees blij met de vooruitgang die je maakt. Sommige apps zoals 'Nike+ Running' of 'Runkeeper' geven je een overzicht van hoe ver je gelopen hebt, hoeveel calorieën je al hebt gebrand en wat je beste prestatie is totnogtoe. Het kan je helpen jezelf te blijven motiveren.

Fout nummer 3: Een foute loophouding

Hoewel lopen iets heel natuurlijk lijkt (en dat ook is), toch hebben vele onder ons een onjuiste loophouding. Vooral bij ons bovenlijf maken we fouten. Terwijl de een haar armen te hoog houdt, zwiert de ander haar armen van de ene naar de andere kant. De beste manier? Hou je handen op heupniveau, en je armen in een hoek van negentig graden, terwijl je ellebogen naast je zij zitten. Zorg er ook voor dat je armen niet verder naar links of rechts zwieren dan je navelbuik en hou je rug recht. En nu je dat alles goed probeert te doen, is de moeilijkste opdracht wellicht ontspannen lopen.

Fout nummer 4: De opwarming of cool-down overslaan

Een goeie opwarming en cool-down zijn minstens even belangrijk als je loopsessie zelf. Zelfs na een korte training zijn je spieren stijf en stram. Begin dus telkens met een stevige wandeling van een paar minuten. Achteraf doe je best wat stretchoefeningen.

Fout nummer 5: Onvoldoende drinken

Omdat niemand van ons graag van die ellendige steken in zijn zij heeft tijdens het lopen, drinken we vaak – ten onrechte – niet of veel te weinig tijdens onze workout. Maar daardoor ga je dehydrateren en dat is niet goed voor je prestaties (of je lijf). Het is dus belangrijk dat je goed drinkt voor, tijdens en na je inspanning. Drink een goeie halve liter water of caffeïnevrije drank een uur voor je gaat sporten. Eventueel doe je er nog een glas bij vlak voor je vertrekt. Ook tijdens je loopsessie kan het geen kwaad te drinken, zeker als je dorstig bent. Drink ook zeker voldoende na het sporten. Merk je dat je urine donkergeel is na het sporten? Dan heb je niet genoeg gedronken.

Fout nummer 6: Verkeerde kledingkeuze

Toegegeven, we vinden het zelf niet bepaald gemakkelijk om te weten hoeveel kleren je nu best draagt als je gaat lopen. Je wil niet de hele tijd kou lijden, maar zitten puffen onder een dikke laag kleren is ook niet ideaal. De truc? Laagjes. Die kan je immers makkelijker uitspelen tijdens het lopen. Draag dus liever twee truitjes over elkaar dan één dikke sweater. Vermijd ook katoen als onderste laag, omdat dat nat blijft als je erin zweet en je zo makkelijker kou krijgt. Draag dus liever een vochtabsorberend topje onderaan.

Veel loopplezier!

Sport je nu beter voor of na het eten? Dat lees je hier. Ontdek ook de beste tijdstippen om een rondje te gaan joggen.

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.