Home Body & Mind 17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

17 dingen waar fitte vrouwen bij zweren

Draag zorg voor je lichaam

Heb jij jezelf in januari voorgenomen om het over een andere boeg te gooien? Wilde je gezonder leven, meer sporten en zorg dragen voor je lichaam? Vuistje. Als je nog een extra duwtje in de rug nodig hebt, kan je hier de 17 geboden van fitte vrouwen lezen.

1. Ze sporten bijna elke dag, maar ze houden het spannend

Mik op vijf sportmomenten per week, maar wissel af tussen krachttraining, lopen, yoga, zwemmen… Vijf dagen na elkaar naar de fitness gaan, is geen goed idee. Ontdek hier 5 efficiënte work-outs.

2. Ze weten wat ze eten

Vraag het maar aan elke fitte vrouw: voorbereiding is de sleutel tot succes. Bereid ’s avonds voor het slapengaan je maaltijden voor de volgende dag voor. Stop fruit in doosjes, maak een sapje, stel een salade samen… Zorg ook dat je koelkast en je voorrraadkast gevuld zijn, zo word je niet verleid om naar de frituur te lopen. Denk ook na over wat je in je koelkast stopt. Met verse groenten, bananen, eitjes, yoghurt, hummus, avocado… heb je alles in huis om een gezonde maaltijd samen te stellen.

3. Ze eten veel eiwitten

Eiwitten zijn een belangrijk onderdeel van je ontbijt. Je bord moet 's ochtends voor de helft uit groente en fruit bestaan, voor een kwart uit vezels en een kwart uit eiwitten”. De eiwitten worden 's ochtends vaak vergeten, terwijl die juist heel belangrijk zijn. En ook na een stevige work-out laat je je lichaam herstellen door eiwitten te eten. Door voldoende eiwitten te eten, zal je geen food cravings krijgen. Ga nu niet elke ochtends een eitje bakken. Er bestaat nog ander eiwitrijk lekkers zoals kip, kalkoen, melk, kaas en yoghurt, maar ook bonen, noten, zaden, hummus of tofoe.

4. Ze eten (volkoren)koolhydraten

Brood, pasta, rijst, het kan allemaal. Maar dan in de volkorenvariant. Volkorengranen geven je een langer vol gevoel.

 

5. Ze slaan het ontbijt nooit over

Skip het ontbijt nooit, never, jamais. Meer nog: probeer zo snel mogelijk te eten nadat je bent opgestaan. Begin de dag ook met een glas water. Vaak staan we 's ochtends licht gedehydrateerd op, dus een glaasje water kan wonderen doen. Wees ook creatief met je ontbijt. Je wordt echt niet gelukkig van 365 keer per jaar dezelfde boterham met kaas te eten. Flans snel een (gezonde) pannenkoek in elkaar met een geplette banaan, twee eiwitten, 1/4 kopje havervlokken en een snuifje kaneel. Hier ontdek je trouwens nog drie pannenkoekenrecepten.

6. Ze eten koolhydraten voor een work-out en eiwitten erna

Voor een stevige work-out kan je gerust wat koolhydraten eten. Na het sporten kies je beter voor eiwitten om te herladen. Een stukje vis of kip brengen je lichaam weer in herstel. Maar een eiwitrijke smoothie met amandelmelk, aardbeien, bosbessen en chiazaad is een leuk alternatief.

 

7. Ze eten regelmatig en hebben altijd een snackje bij de hand

Neem gezonde snacks mee overal waar je gaat. Als je een hongertje krijgt, heb je altijd iets bij de hand. Zo hoef je niet te wachten tot de volgende maaltijd met een knorrende maag. De kans dat je gaat overeten wordt zo ook een pak kleiner. Neem bijvoorbeeld wat gedroogde mango mee, wat noten of een gezond koekje. Je kan ook zelf energieballetjes maken. Dit receptje van Rens Kroes geeft je meteen een boost.

 

8. Ze eten enkel ongezond tijdens een uitstapje

We weten niet hoe dat zit bij jou, maar als wij chips of koeken in de kast hebben, moeten ze eraan geloven. Daarom pas je best het principe 'out of sight, out of mind' toe. Haal ze gewoon niet in huis. Thuis probeer je zo gezond mogelijk te leven, maar als je uit eten gaat met vrienden hoeft de boog niet zo gespannen te staan. Een frietje? Graag!

 

9. Ze weten al op voorhand wat ze zullen eten op restaurant

Bekijk op voorhand de menukaart al eens als je op restaurant gaat. Maak voor jezelf uit wat je zal eten. Salade, soep, carpaccio? Anders beland je al snel op de frieten-met-stoofvlees-pagina.

10. Ze drinken alcohol met mate (of niet)

Hou de week alcoholvrij en geniet in het weekend van een cocktail of een aperitiefje. Of raak gewoon geen alcohol aan. Wat jij verkiest…  Iemand moet bob zijn hé.

 

11. Ze zweren bij groepslessen

Voor een groepsles moet je je inschrijven. Een groepsles annuleer je niet zomaar. Een groepsles zet je aan het sporten. Of je er nu zin in hebt of niet.

 

12. Ze proberen nieuwe dingen

Vermijd de sportsleur en probeer geregeld een nieuwe work-out uit. Ga eens klimmen, probeer het lokale zwembad uit of volg een les barre (da's een nieuwe sporttrend in 2016).

 

13. Ze focussen niet op één lichaamsdeel

Als je strakke buikspieren wil, hoef je niet elke dag 200 sit-ups te doen. Je kiest beter voor een gevarieerde work-out die focust op verschillende spiergroepen. Wissel ook af tussen cardio en krachttraining. Als je te veel focust op één lichaamsdeel kan je snel blessures krijgen.

 

14. Ze spelen niet met hun smartphone tijdens een work-out

Smartphones zijn off limits tijdens een work-out. Je kan niet goed sporten als je constant meldingen op je telefoon krijgt. Al die foto's die je ziet op Instagram met #fitspo en #fitgirl zijn wellicht ook niet in the heat of the moment genomen. Als je echt een foto wil posten van je work-out, kan je dat na het sporten doen. Een fitgirl met zweet op haar voorhoofd is veel realistischer.

 

15. Ze blijven actief, ook al hebben ze soms geen tijd om te sporten

Trappen lopen, fietsen naar de winkel, tien squats voor de spiegel… Zelfs als je geen tijd hebt om te gaan sporten, kan je actief blijven.

16. Ze rusten niet op rustdagen

Op een sportvrije dag – als je geen groepslessen hebt of geen training – hoef je niet van 9 tot 5 in de zetel te hangen. Ga een eindje fietsen of loop een kwartiertje in het park.

 

17. Ze hebben zelden cheat days

Als je echt eens goesting hebt in iets ongezond, eet dan een stukje pizza (in plaats van het volledige ding naar binnen te werken). Of eet één kommetje chips en niet de hele zak. Op dagen dat je niet sport, hou je het beter gezond.

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.