Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Axelle Red x JBC

Axelle Red ontwerpt voor JBC

Catherine Kosters
Naast muziek is mode Axelle Reds grootste passie. De zangeres en Voice-coach stortte zich een tijd geleden in een nieuw avontuur, dat pas deze week onthuld werd. Ze ontwierp een eigen collectie voor JBC geïnspireerd door all things Americana. Maar dan met een Belgische touch. Wij spraken Axelle over mode, muziek en toeval. Of hoe dat niet bestaat.

Axelle Red x JBC"Ik geloof niet in toeval," aldus Axelle Red. De zangeres kreeg pas nog een Twittergolf van kritiek over zich heen nadat ze enkele weken op rij in The Voice te zien was in een nogal avant-gardistische trui-met-korset van Alexander Wang. "En nu blijkt plots dat Wang een collectie voor H&M gaat tekenen. Het is allemaal zo grappig (lacht)."

 

"Ik maak alleen maar zo'n dingen mee. Ik zit ook in een fase waarin ik niet te veel wil denken, maar de dingen wil doen die op me afkomen en goed voelen. Met JBC ging het net zo. Deze samenwerking kwam op mijn pad, ik had er goesting in en dacht: 'Wat kan er verkeerd zijn aan een collectie maken voor een BelgischLimburgs zelfs – bedrijf waar ik achter sta, een collectie die op mij lijkt?'"

 

"Dat was voor mij de eerste vereiste: dat ik iets mocht creëren dat ik zelf ook bewust zou dragen. Toen ik vijftien was, tekende ik mijn eerste baljurk en vroeg aan een naaister om dat ontwerp in elkaar te flansen. Iedereen weet ook dat ik altijd met mode ben bezig geweest. Mijn garderobe is meer een museumcollectie dan een gewone verzameling kleren."

 

Axelle Red x JBCHighway uit Hasselt

 

De collectie van Axelle voor JBC heeft een duidelijk Amerikaanse inslag: slangenprints, denim in donkerblauw of met gouden finish, hemdjes met studs en mouwloze jackets. Maar toen ze zich aan tafel met het ontwerpteam van JBC mocht zetten was de zangeres niet meteen 100% zeker van die lijn. "Zo gauw iets mode wordt, wil ik me er eigenlijk van afkeren," legt ze uit, "Ik vind het erg dat heel mijn stijl ondertussen bijna achterhaald lijkt, gewoon omdat mijn stijl mode is geworden."

 

"Ik herinner me het aantal keren dat ik boots heb laten overkomen van Amerika en ze bij de schoenmaker nog liet customizen omdat niemand in die tijd zo'n dingen maakte. Nu koop je dezelfde laarzen bij Isabel Marant. En zo kan ik 100 stukken noemen. Al van toen ik klein was, ging het zo. Als ik geen zangeres was geworden had ik even goed iets in de mode kunnen doen."

 

Carte rouge

 

JBC had duidelijk vertrouwen in het stijlkompas van Axelle, want ze kreeg van de keten carte blanche. "Maar ik wilde zelf voor een groot publiek ontwerpen. Soms heb ik ingebonden als ik te horen kreeg dat iets té speciaal was, maar even goed hield ik voet bij stuk als ik vond dat mijn hemd wel dìe en nìet die andere snit moest krijgen."

 

JBC heeft een gevarieerd publiek en daar hield Axelle bewust rekening mee. Volgens de zangeres zullen jong en oud, rond en mager iets vinden in haar collectie. "Ik ben zo breed mogelijk gegaan, net als ik doe in mijn muziek. Ik maak de muziek die ik voel, maar ik zou het jammer vinden om enkel een hardcore publiek te raken. Mijn nieuwe huishoudster kwam pas nog zeggen dat ze voor het eerst een CD van mij had opgezet en mijn muziek geweldig vindt. Dat vind ìk dan weer geweldig."

 

Dit is Belgisch

 

De persfilm bij Axelles project, geprojecteerd in een speciale zaal met schermen van muur tot muur voor een uniek 360°-effect, en campagnevideo werden opgenomen langs Route 66. Volledig in tune met de Americanavibe. En toch vindt Axelle de collab erg Europees, Belgisch zelfs: "Dat zit 'm in de finesse, in de eenvoud. In Amerika zouden ze dat nooit zo doen, zonder franjes, daar zouden ze direct overdrijven. Er zit iets heel Europees in mijn kleren. Neem het pak met slangenprint, bijvoorbeeld! Ik ken ook niks anders dan Belgische ontwerpers; ik heb zelden iets anders gedragen. "

 

 

JBC

 

Belgische mode en Belgische muziek hangen volgens Axelle ook sterk samen: "Het is dezelfde manier van werken, hard werken. Ik zit aan mijn negende album, zij maken twee keer per jaar collecties; ik heb respect voor die mensen. Ook zij zitten met twijfels en moeten een middenweg vinden tussen een artistiek idee en een manier waarop de mensen het zullen begrijpen."

 

Over muziek gesproken, op de achtergrond horen we tijdens de campagnefilm – die twee runaway modellen volgt langs tankstations en stoffige saloons – een cover van Bo Diddley, gespeeld door Limburgse band The Sore Losers. "Ze maken gewoon muziek die ik heel graag hoor," vertelt Red, "We hebben ook samen in de studio gezeten, misschien komt er nog wel een staartje aan die muzikale samenwerking. Dat contact met hen bewijst nog maar eens dat toeval niet bestaat in mijn leven."

 

"Het leuke aan Belgische mode én muziek is dat grote gevoel van vrijheid. Wij hebben geen last van het juk van geschiedenis en traditie zoals de Fransen en de Engelsen dat hebben. Bij ons is alles mogelijk. Zelf had ik vroeger iets van: 'Hoe kan ik nu Belgisch zijn met al die Amerikaanse invloeden?' En toch kan dat perfect."

 

Axelle Red x JBC

 

Wie net als Axelle een vleugje cowgirl in haar Belgische botten heeft, of de Antwerpse ring wel eens met Route 66 verwart, sprint nu naar JBC of surft naar de webshop. Het campagnefilmpje bekijk je hier.

 

De prijzen van Axelles collectie liggen tussen de 27 en de 100 euro, en oh ja, er is ook een minicollectie voor kleine cowgirls!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '