Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Amy Lombard via www.nymag.com

De nieuwe hipster is niet hip

Catherine Kosters
Wie de modewereld een beetje volgt, las de afgelopen maand vast al ergens het woord normcore. Dit nieuwe buzzword duidt op een stijl die zo gewoontjes oogt dat het hip wordt. Of net niet. Want hipsters – dit wordt verwarrend – in Brooklyn, New York, namen de look van de doorsnee Amerikaanse toerist net aan om zich te distantiëren van trends en hypes. Mee zijn was nog nooit zo makkelijk.

Normcore, hardcore aan de norm conformeren voor pretty young things die Kenzo-sweaters al 3 seizoenen passé vinden, is de trend van het moment als we stijlblogs en trendwatchers mogen geloven. Denk aan witte sokken in sandalen – Birkenstocks koop je tegenwoordig op Net-À-Porter – en sneakers zonder merk. Effen T-shirts van Fruit of the Loom en de mock turtlenecks of minirolkraagjes die Steve Jobs steevast droeg.

 

Klinkt allemaal niet bijster modieus? Dat is precies de bedoeling!

 

De ene noemt normcore de nieuwe anti-fashion attitude, de ander ziet het vooral als een gigantische injoke van de hipster community. Die laatste kan binnen een paar maand dan collectief "Haha, got you!" roepen terwijl wij er ondertussen als seuten van middelbare leeftijd bijlopen, en zij nog steeds young and beautiful zijn, gekleed in fleecetrui en mom jeans of niet. 

 

normcore

 

Volgens de trendwatchers en artiesten van K-Hole, de eerste om de term te gebruiken volgens The New York Times, is normcore een manier om gelijkheid te omarmen als cool factor in plaats van verschillen en achterhaalde noties als authenticiteit, een ideaal dat amper nog te bereiken zou zijn in deze snelle internettijden.

 

Als de laatste designersamenwerking al op eBay staat voor-ie in de winkel ligt, en zelfs de meest bizarre trends en masse bij Primark te scoren zijn voor een euro, draag je liever een outfit die aantoont dat je gewoon normaal bent. N'est-ce pas?

 

Iconen van de normcore zijn zoals gezegd Steve Jobs, maar ook Jerry Seinfeld uit de gelijknamige ninetiesserie en ultieme hipster Dev Hynes – artiestennaam Blood Orange – die voor interviews effectief opdaagt gekleed als een toerist. Maar betekent dat nu plots dat je vader op vakantiesletsen "in" is?

 

Zou kunnen, wie weet welke blogs er in zijn RSS-feed prijken.

 

normcore

 

Toch lijkt normcore een beetje vals bescheiden. In fotospecials van de trend op de websites van Vogue en New York Magazine spot je enkel coole mensen, die een Nike-petje combineren met een pinkring, of een sportshortje met een beanie, en dingen dragen die echt amodieuze Amerikanen nooit uit de grabbelbak zouden vissen.

 

Het blijven hipsters dus. Hardcore hipsters.

 

Meer over normcore lees je in dit stuk uit New York Magazine. De foto's in dit artikel zijn van fotograaf Amy Lombard.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '